A
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint az iskolai
szegregáció visszaszorítását nem az oktatási intézmények államosításával
kell elérni, inkább a jelenlegi fenntartókat kellene jobban támogatni.
(Forrás: HírTV)
A szaktárca legújabb
központosítási terve számos kérdést illetve aggályt vet fel, amelyet
várhatóan március 3-án vitatnak meg az érdekképviseletek Hiller István
oktatási miniszterrel – közölte Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke csütörtöki
sajtótájékoztatóján.
Az oktatási
tárca vezetője korábban úgy fogalmazott, hogy egységes tantervvel
dolgozó állami iskolákat szervezne 2010-től. Ezek célja a közoktatásban
jelen lévő esélykülönbségek csökkentése lenne, amelynek érdekében az
államosított iskolák kiegészítő normatívát kapnának.
A PDSZ szerint a szegregáció elleni fellépés önmagában
nem indokolja az államosított iskolák létrehozását, a tervezettel
kapcsolatban pedig számos kérdést tisztázni kell. Az egységes tantervvel
szerintük a kormány „átnyúlna” a nevelőtestületek feje felett, eddig
ugyanis ők döntöttek arról, milyen pedagógiai program alapján tanítanak.
Aggályosnak tartják azt is, hogy a tervek szerint az állam dönthetne az
osztályindításról és az átlaglétszámról is.
A fenntartócsere után Kerpen szerint semmilyen garancia
nem lesz arra, hogy nem folytatódnak a forráselvonások miatt eddig
tapasztalt iskolabezárások- és átszervezések. Egyelőre az sem világos,
hogy az állam csak a feladatot – tehát a gyerekek oktatását – venné át,
vagy pedig az épület üzemeltetését is; ez utóbbi hiányában ugyanis
előfordulhat, hogy újabb összevonásokra kell számítani – mondta a PDSZ
elnöke.
Az érdekképviselet
aggasztónak tartja, hogy az állam közvetlen alkalmazási jogokat vonna
magához, és azt is mihamarabb tisztázná, hogy az állam csak bérköltséget
vagy a dologi költségeket is fizetné az átvett iskolák esetén. Kérdés
az is, a kiegészítő normatívaként emlegetett pluszforrást honnan teremti
elő a kormány, amely korábban tízmilliárdokat vont ki évente az
ágazatból – jegyezte meg Kerpen.