Kevésbé
rossz, ha néhány helyi önkormányzat „elizéli” az iskoláját, mint ha a
központból „izélnék el” az összeset – véli Mihály Ottó oktatáskutató az
OKM iskolaállamosítási tervéről. Mások szerint rövid távon jó lehet, de
az esélyegyenlőségen nem javítana a javaslat. (Forrás: FN)
Múlt héten hozta nyilvánosságra egy lapinterjúban Hiller István azt az
elképzelését, hogy az állam átvenné az önkormányzatoktól – önkéntes
alapon – az iskoláik fenntartását. Az oktatási miniszter úgy véli,
középtávon ez nagyjából a jelenlegi önkormányzati fenntartású iskolák
felét érintené. A létrejövő állami iskolák egységes tanterv alapján
tanítanának, azonos oktatási minőséget garantálnának, amit az
alapnormatíván fölül „kiegészítő normatíva” segítségével biztosítana az
állam.
A közoktatás finanszírozási
problémáira többen rámutattak az utóbbi időben. Gazsó Ferenc szociológus
egy tavalyi konferencián arról beszélt például, hogy a közoktatás
finanszírozásában az államnak tulajdonképpen nincs felelőssége, azt
ugyanis átruházta az önkormányzatokra. Ez viszont szerinte azzal jár,
hogy a településektől, a helyi lehetőségektől függ az iskolák minősége
és a társadalmi egyenlőtlenséget rendre leképezi az iskola. Vannak a
középosztálynak megfelelő „jó” iskolák és vannak a funkcionális
analfabétákat futószalagon ontó intézmények. Az állam nem képes ellátni
az oktatással összefüggő feladatait – vonta le a mérleget Gazsó
Ferenc.
A Gyurcsány Ferenc által
létrehozott Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal (OKA)
szintén sarkalatos kérdésnek tartja a közoktatás finanszírozásának
problémáit. Varga Júlia közgazdász korábban megerősítette Gazsó
véleményét, szerinte Magyarországon 1990-ben egy elvileg sem működőképes
önkormányzati rendszert sikerült létrehozni. Kétfajta
közoktatás-fenntartási rendszer működik a világon. Van ahol állami
kézben vannak az iskolák (Franciaországban, Olaszországban például),
ezekben az országokban a közoktatást nem a helyi önkormányzatok
irányításával, hanem központilag finanszírozzák. A másik típusú
működőképes rendszer decentralizált, de ezekben elég nagyok,
működőképesek az önkormányzati egységek, és ezekhez rendelték a
közoktatási feladatok ellátását. Nálunk egy hibrid rendszert sikerült a
rendszerváltás során létrehozni, ami nem működőképes – állítja Varga. Az
OKA által kidolgozott Zöld könyv azt javasolja, hogy vegyük el a
településektől az iskolafenntartási jogosítványokat, és azt egy
kistérségi szintre emeljük.
Varga
szerint az OKM mostani javaslata viszont az állami fenntartás irányába
tett fél lépés, s így az hosszú távon nem megoldás. Ha a tárca hosszú
távon az iskolák felét kívánja állami fenntartásba venni az ismét egy
hibrid rendszert eredményezne, a szegény önkormányzatok iskolái állami, a
gazdagoké önkormányzati fenntartásban működnének ezek szerint Ezzel
ismét egy teljesen egyedi iskolafenntartási rendszert sikerülne
kialakítani Magyarországnak.