Erősíteni
akarja a természettudományos tantárgyak szerepét a felsőoktatási
felvételin az oktatási tárca. A középiskolai kísérleteket pályázatokkal
támogatnák. (Forrás: Népszabadság)
Legalább egy természettudományos tárgyat figyelembe
kellene venni a felsőoktatási felvételi pontok számításánál – javasolja
az oktatási minisztérium. A tárca az Országos Köznevelési Tanács
javaslatai alapján 7pontban foglalta össze a természettudományos oktatás
fejlesztése érdekében 2013-ig elvégzendő feladatokat. Eszerint a
műszaki, az agrár- és a természettudományos szakoknál legalább egy
természettudományos vizsgatárgyból emelt szintű érettségit kell
megkövetelniük az egyetemeknek.
A
gazdasági és a tudományos szféra képviselői régóta kongatják a
vészharangot, itthon ugyanis rendkívül kevés a természettudományos
képzettségű szakember, és a fiatalok sem érdeklődnek az ilyen pályák
iránt. Az OECD-országok közül – arányosan – nálunk van a legkevesebb
természettudományi diplomás: 100 ezer foglalkoztatott közül 695-nek van
ilyen végzettsége. A többi tagállamban kétszer-háromszor ennyi szakember
dolgozik. A szaktárca ezért mind alap-, mind mesterképzésben bővíteni
akarja a természettudományos terület államilag támogatott keretszámát.
Kérdés: ez gyógyírt jelenthet-e, hiszen a korábbi keretszámemelések nem
tették vonzóbbá a természettudományos képzéseket. Tavaly első helyen
mindössze 2675 diák jelölt meg ilyen szakot, a terület a 11. helyen állt
(a 14-ből) a népszerűségi listán. Az államilag támogatott keretszámot
idén 4100-ról 4200-ra növelték.
Azt
viszont sikerült elérni, hogy a természettudományos szakok felkerüljenek
a legkönynyebben elérhető szakok tízes „toplistájára”. E körben sok
helyen több jelentkezőt lehetne felvenni, mint ahányan első helyen
jelentkeztek. Az egyetemek így tavaly még az ingyenes képzési
területeket sem tudták feltölteni. A diákok már kettes-hármas
osztályzatokkal bejuthatnak ezekre a képzésekre.
A szaktárca – e pályák népszerűségének növelése
érdekében – a munkaadók bevonásával „megalapozná a természettudományos
pályára lépők munka- és karrierlehetőségét”. Vagyis, ha a munkaadónak
szüksége van műszaki, illetve természettudományos szakokon végzettekre,
akkor biztosítania kellene tanulmányi ösztöndíjat, s
munkalehetőséget.
A probléma gyökere
a közoktatásban van. Pedagógusok elmondták: ma például kémiaórán
szénvegyületek képleteit magolják a diákok, miközben fogalmuk sincs,
hogy néz ki az, amiről tanulnak. Kísérletezésre nincs pénz, az iskolai
laborok felszereltsége szegényes. Lassan elfogynak a tanárok is. A
Szegedi Tudományegyetemen 2007-ben a minimálisan tervezett 30 fő helyett
csupán öten kaptak fizika szakos diplomát.
A szaktárca integrált szemléletű természettudományos
tantervek kidolgozására írna ki pályázatot, fejlesztené a tankönyveket, a
digitális tananyagot, a gazdasági szereplők bevonásával
természettudományos eszközfejlesztési pályázatot is meghirdetne.
Pályázatot tervez a természettudományos kísérletek elvégzésének
támogatására is. 2010 szeptemberére átfogó elemzést készíttet a
természettudományos közoktatás állapotáról, a diákok természettudományos
kompetenciáját pedig rendszeresen felmérné.