• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

„Ne fejjel lefele!” – Térképhasználat történelemórán
2009. október 2. péntek, 0:00
Címkék: módszertani cikk

„A történelmi térképhasználat akkor sikeres, ha a földrajzi, a történeti és a jelen politikai terében is eligazodást ad. Tehát a történelmi helyszíneket a mai körülmények között is el kell tudni helyezni.” (Repárszky Ildikó)

„Ne fejjel lefele!” – Térképhasználat történelemórán (pdf)

Térképmelléklet (pdf)


Részlet a cikkből:

A térképek elsődleges feladata, hogy segítsék a tájékozódást, eligazodást a térben, valamint többféle információt is hordozhatnak. A történelmi térképeknek is az az egyik célja, hogy önmagukban eligazítsanak. Ehhez természetesen támpontokat kell keresni, így nagyon építeni kell(ene) a gyerekek földrajzi ismereteire. Biztos földrajzi tudásra van szükség: folyók, tengerek, hegységek, tavak stb. adhatják a kapaszkodót. Hogyan lehetne Mezopotámiát tanítani a Tigris, az Eufrátesz, Zagrosz-hegység, Kis-Ázsia vagy éppen a Perzsa-öböl megismertetése nélkül? Ez utóbbi ráadásul kiváló alkalom a csapdaállításra (értsd: motiválóeszköz), hiszen máshol húzódott a partvonal az ókorban, mint napjainkban, és ez komoly politikai következményekkel járt a térség sorsát illetően (lásd az óravázlatot).

A történelmi helyeket saját korukat tükröző térképeken ábrázoljuk. Egy bizonyos korszak történelmi térképeit akkor tudjuk használni, ha az akkori földrajzi-történelmi helyneveket is megismertetjük, illetve a megnevezések változatait-változásait is megadjuk. Gyakran hallott példa a Közel-Kelet, amelyet az angolból visszafordítva egyre többször Közép-Keletnek is neveznek. Nem árt tisztázni, hogy a térség (lásd az óravázlatot) történelmi neve magyarul a Közel-Kelet, és épp az első nagyobb történelmi témánál érdemes rögzíteni, hogy egyáltalán milyen területet nevezünk így, illetve mi hogyan használjuk (beleértjük-e Egyiptomot és Perzsiát vagy nem). Vagy az ókori Keletnél maradva: ugyanarra a területre használjuk az ókorban, illetve napjainkban Kína és Egyiptom megnevezést, de nem tehetjük ezt meg Indiával.

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szabó Magdi-plakett

A 2022. évi díjazott: Bolla Ildikó

TTE-tagok figyelmébe:

Ön is taníthat ezzel!

Galéria

Cigányok a történelemtanításban

Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciája

Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap gyász kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017