Az
Európa Tanács Miniszteri Bizottsága a 2005-ös évet „Az állampolgárságra
nevelés európai évének” nyilvánítja.
(Forrás: OM)
Az év programjainak szervezésében az Európa Tanács fel
kívánja hívni a figyelmet az oktatás állampolgári nevelésben betöltött
szerepének jelentőségére és a demokratikus társadalomban való aktív
részvételre gyakorolt hatására. Az utóbbi választások több európai
országban a politikai és közösségi életben való alacsony részvételről
tanúskodnak, leginkább a fiatalok körében. Az Európa Tanács szerepet
vállal a felnövekvő generációk figyelmének felkeltésében és
ösztönzésében a mindennapi életet befolyásoló eseményekben való aktív
részvételre. A Miniszterek Bizottsága már bizonyította ez irányú
elkötelezettségét, amikor elfogadta a minden tagország számára érvényes
(2002) 12. számú Ajánlást a demokratikus állampolgárságra nevelés
témakörében. Miért van szükség az Európai
Évre?
HÁTTÉR Az Európa Tanács
tagországainak Állam- és Kormányfői 1997-ben tartották második
csúcs-találkozójukat. Az esemény egyik legfontosabb eredménye az a
felismerés volt, hogy „az oktatást a demokratikus állampolgárságra
nevelés irányában, az állampolgári jogok és felelősségekre alapozva
szükséges fejleszteni”. Az első
Demokratikus Állampolgárságra Nevelés Program ennek közvetlen
eredményeként indult. A projekt legfontosabb célja az volt, hogy
definiálja a demokratikus állampolgárságra nevelés fogalmát, megnevezze a
szükséges alapkészségeket, módot találjon arra, hogy segítse a
fiatalokat ezek elsajátításában, és hogy motiválja a döntéshozókat a
Projekt tartalmainak oktatáspolitikai prioritásként való kezelésére. Az
összegzés a Krakkóban tartott Európai Oktatási Miniszterek
Konferenciáján született meg 2000-ben.
A Projekt második fázisa a 2004-es évben ér véget.
Ebben a fázisban a projekt a demokratikus állampolgárságra nevelés
oktatáspolitikájának fejlesztésével, népszerűsítésével és az eredmények
közzétételével
foglalkozott:
számos nemzeti szeminárium került megrendezésre;
tanulmány készült az európai országok ez irányú
szakmapolitikai kérdéseiről;
működik a szakmapolitikai koordinátorok hálózata;
számos
tanár-továbbképzési tréninget szervezetek.
Az „Év”
megszervezése különleges lehetőséget kínál a projekt körül kialakult
szakmai tudás megosztására és népszerűsítésére a tagországok illetékes
szakemberei körében. Ezen a területen az Európa Tanács bizonyosan
hasznos információval és anyagokkal szolgál majd a
tagországoknak. MIT NYERÜNK
EZZEL? Az „Európai Év” legitimálja és
elősegíti a demokratikus állampolgárságra nevelés kérdéskörét érintő
programok és események szervezését a tagországokban. Ez fontos kitétel,
hiszen az „Év” sikere lényegében a nemzeti és a helyi szintek ez irányú
elkötelezettségének mértékétől függ. A tagországoknak lehetőségük adódik
ily módon a projekt gondozását átvenni. Az „Év” felkelti a demokratikus
állampolgárság témakörével foglalkozó szakemberek fokozott
érdeklődését, segíteni szándékozik a döntéshozókat szakmapolitikai
eszközök fejlesztésében, pl. a nemzeti tantervet és a szabályozást
érintően. Az a nyilvánosság, amit az „Év” szervezése hoz a projektnek,
segíthet a demokratikus állampolgárságra nevelés témaköréhez kapcsolódó
területek eredményeinek közzétételében is, különösen a jelen
projektekben kidolgozott minőségi indikátorok tekintetében. Ez a
megállapítás érvényes úgy a formális, mint a nem formális oktatási
szektorra is.
Az Európa Tanács egyik
fő célja, hogy tevékenységét láthatóbbá tegye és megmutassa a
szervezetben meglévő szakmai tudást, illetve az oktatás területén
kifejtett szakmai aktivitást az oktatásban, amely nélkülözhetetlen a
demokratikus értékek megőrzésében és továbbfejlesztésében. A Tanács
oktatási programjai mindig is tükrözték az alapvető elkötelezettséget a
pluralista demokrácia, az emberi jogok és a jogállamiság védelme és
terjesztése iránt.
Továbbá ez jó
alkalom lesz arra, hogy az Európa Tanács más szektorait is bevonjuk a
tervezésbe és az „Év” programjainak kivitelezésébe. A Parlamentet, a
Helyi és Regionális Hatóságok Európai Kongresszusát (CLRAE), az Ifjúsági
és Sport Ügyek Igazgatóságát, az Észak-Dél Központot és az Emberi Jogok
Főigazgatóságát is bevonjuk az „Év” programjainak
lebonyolításába. MIÉRT A 2005-ÖS
ÉV? A 2005-ös naptári év több okból is
megfelelő időzítésnek tűnik programjaink
megvalósításá-hoz:
jelen projektünk a demokratikus állampolgárságra és az
emberi jogok tiszteletére nevelés tárgykörében a 2004-es év végén
befejeződik;
2005 az ifjúsági szektor három éves (2003-2005)
programperiódusának a záró éve lesz;
az ET
Főtitkárságának úgynevezett Integrált Projektjei (‘Demokratikus
intézmények működtetése’, ‘Válaszok a mindennapi életben előforduló
erőszakra a demokratikus társadalomban’) is 2004-ben fejeződnek be, és
az „Év” ezen eredmények közzétételét is integrálhatja a programokba;
a
2004-es évet „A Sport általi Oktatás és Nevelés Évének” nyilvánították, s
ennek eredményei is beépíthetők lesznek a következő évi programokba;
2004-ben még van elegendő idő arra, hogy alaposan
előkészítsük az „Év” programjait, beleértve a finanszírozásukhoz
szükséges összegek előteremtését
is.
KINEK
SZÓL?
Az „Év” programjaival
elsősorban az oktatáspolitikai döntéshozókat, multiplikátorokat és
szakembereket szeretnénk elérni, akiket különösen érdekel ez a témakör.
Néhány ország már jelezte, hogy ők a nagyközönséget is be akarják vonni,
tehát programjaikat mindenki számára elérhetővé teszik, hogy felhívják a
figyelmet a téma fontosságára.
MILYEN CÉLT SZOLGÁL?
A legfőbb célunk, hogy előmozdítsuk a Miniszteri
Bizottság (2002) 12. számú Ajánlásának a tagországok oktatáspolitikájába
történő beépítését.
Az Európa
Tanácsban sokféle kezdeményezés és javaslat megfogalmazódott, amelyeket
egy, az „Év” levezetésére létrehozott Irányító Csoport fog majd
továbbfejleszteni. Az alábbiakban közzéteszünk néhány példát arra
vonatkozóan, hogy miben tud segíteni az Európa
Tanács:
Szakemberekkel való konzultáció lehetősége jogi és
szabályozási kérdésekben azon tagországok számára, akik ezt igénylik;
Segítség tanárok és trénerek képzésének szervezésében a
tagország és nem kormányzati szervek szintjén egyaránt;
Megfelelő eszközök fejlesztése az ismeretszerzés, a
készségfejlesztés, az értékek és attitűdök elsajátításának elősegítésére
(alapkompetenciák), melyek tükrözik az Európa Tanács alapértékeit,
tehát az emberi jogok, az alapvető szabadságjogok, a pluralizmus és a
jogállamiság értékeit az alábbi módon:
a jó
gyakorlatok és a sikeres kezdeményezések összegyűjtésével és
közzétételével;
olyan tanári segédanyagokhoz és eszközökhöz való
széleskörű hozzáférés biztosításával, melyeket nemzeti és nemzetközi
szinten fejlesztettek ki;
a
demokratikus állampolgárságra nevelés tárgyköréhez releváns szabályozás
és szakmapolitikai dokumentumok adatbázisának létrehozásával, melyhez
hozzáfé-rést biztosítunk a szakmapolitikai szakértőknek, tanácsadóknak,
nem kormányzati szervezeteknek és a tudományos körnek;
a
különböző célcsoportok számára összeállított oktatási dossziék és
anyagokhoz való hozzáférés
biztosításával.
Az Európa Tanács létrehoz egy weboldalt linkekkel a
nemzeti weboldalakhoz, információ-val az európai és a nemzeti
programokról és tevékenységekről, melyet rendszeresen
frissít.
Nemzeti szinten lehetőség adódik a rugalmasságra, a
helyi igényekhez és érdekekhez való maximális alkalmazkodásra is. A
programban lehetőség szerint tanároknak és trénereknek szervezett
szemináriumok és tréningek szerepelnek majd, továbbá kiállítások és a
formális és nem formális oktatás szabályozási reformjának előkészítését
célzó tevékenységek is. Minden ország maga dönt a
programjairól.
Az Év
megszervezése
Egy
Európai Irányító Csoport áll majd fel az Év programjainak tervezése,
koordinációja, nyomon követése és értékelése feladatinak ellátására. A
csoport a Miniszterhelyetteseknek fog közvetlenül beszámolni. Az
Oktatási Ügyekért felelős Irányító Bizottság üdvözölte egy kisebb
létszámú, az oktatás, az emberi jogok és a demokratikus állampolgárság
témakörében tevékenykedő, szakmailag elismert személyekből álló csoport
felállításának ötletét, melynek tagjait „az Európa Tanács Nagykövetei az
Állampolgári nevelés ügyéért” címmel kívánja illetni. Ez lehet egy
európai szintű csoport, de megfontolandó elképzelés az is, mely szerint
minden tagországnak lenne egy Nagykövete.
A Demokratikus Állampolgárságra Nevelés Programjának
2004-re előirányzott költségvetésé-nek egy részét az „Év” előkészítésére
fordítja az Európa Tanács. A bolgár hatóságok önkéntes felajánlásukkal
fedezik az Év beindításának költségeit. A Demokratikus Állampolgárságra
Nevelés Programja 2005-re tervezett költségvetése pedig az Év szervezési
és lebonyolítási költségeit fedezi majd. Néhány tagország jelezte
hajlandóságát a nemzeti események finanszírozásában való
részvételre.
Az Év maximális
hatásfokkal és a legnagyobb sikerrel történő lebonyolítása érdekében a
tagországok önkéntes anyagi hozzájárulása üdvözlendő lenne.
Elengedhetetlenül fontos, hogy az esetleges önkéntes felajánlásokról a
Titkárság mihamarabb értesítést kapjon annak érdekében, hogy az Évet
megfelelően lehessen ütemezni és színvonalasan
megszervezni.
Az Állampolgári
Nevelés Európai Éve a 2004-es év végén indul Szófiában,
Bulgáriában.
További
információ:
Agneta
Derrien Division for Education for Democratic Citizenship and
Human Rights Education Directorate of School, Out-of-School and
Higher Education Directorate General IV, Education, Culture
and Heritage, Youth and Sport Council of
Europe F-67075 Strasbourg Tel.: +33 (0) 3 88 41 22
92 Fax: +33 (0) 3 88 41 27 06 E-mail: agneta.derrien@coe.int