• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

1956 az európai tankönyvekben
2006. március 1. szerda, 0:00

A Károlyi József Alapítvány 2006. április 6-9-ig nemzetközi szemináriumot szervez a fehérvárcsurgói Károlyi kastélyban.

A konferencia képei

A kezdeményezés az alábbiakat kívánja elősegíteni:

  1. A történelemoktatás és a tudományos kutatás közeledése, integrációja
  2. A szűken vett szakmai munka elhelyezése társadalmi környezetében

A konferencia céljai a következők:

  • Áttekintést nyújtani a jelenkortörténettel kapcsolatos történelemtankönyv-kutatás jelenlegi helyzetéről
  • Részletes elemzést végezni 1956 történelmi eseményeinek megjelenítéséről a magyar, lengyel, román és olyan más kelet-közép európai országok történelemtankönyveiben, ahol ezek lényeges szerepet kapnak
  • Az eredményeket elhelyezni a nyugat-európai (francia, német, osztrák, olasz, brit) történelemtanítási anyagok összehasonlító kontextusában
  • Felmérni a tudományos kutatás jelenlegi hiányosságait és azon szükségleteket, melyek elkerülhetetlenek a történelemoktatás és tankönyvkutatás színvonalának emeléséhez. E cél elérésének alapvető előfeltétele az eseményeket kutató történészek és a történelemtanárok párbeszéde.

E célok közeli kapcsolatban állnak a konferencia alapkérdésével, azzal, hogy miként lehetséges a szakmai nézőpontokat összevetni a nyilvános emlékezet vizsgálatával. Napjainkban kiemelkedő fontosságú, hogy a hiteles történelmi tudás fontos társadalmi kérdés legyen. Következésképpen, a szervezők szándéka 1956 eseményeinek „tudós” bemutatását összehasonlítani egykori résztvevők (a mai diákok nagyszülei) emlékeivel. Lényeges, hogy megismerjük: a diákok miként értik meg a tankönyvi anyagokat; s vessük össze ezeket a történelemoktatás céljaival és következményeivel. Milyen mértékben formálják ezek a történelmi tudatot? Hozzájárulnak-e a független véleményalkotás képességéhez? Elősegítik-e egy európai „polgári” szellem létrejöttét? Fejlesztik-e a kritikai gondolkodást és az áttekintő képességet? E kérdések felvetése révén remélik a szervezők, hogy újra felkelthetik a nyugat-európai történelemtanárok érdeklődését Kelet- és Közép-Európa történelme iránt.

A rendezvényen a történelemoktatás és -kutatás szakértőit a braunschweigi Georg Eckert Institut für Schulbuchforschung segítségével hívják meg, míg a magyar és külföldi történészeket, valamint a magyar, lengyel, román, francia, brit, német, osztrák és olasz történelemtanárokat a helyi szervezetek közvetítésével invitálják meg.

A kezdeményezés eredményeinek széles körű ismertetése céljából a közeli általános iskolában tankönyvkiállítást szervezünk. Ezzel egyidőben  a rendezvény helyszínén korabeli magyar és külföldi sajtóhírek, újságrészletek alapján készített kiállítás lesz látható a Fejtő Ferenc Archívum anyagából.

Az eseménynek a Károlyi József Alapítvány biztosít helyet, a fehérvárcsurgói Európai Találkozások Kulturális Központjában, a Károlyi-kastélyban, mely Budapesttől 80 km-re található. A résztvevők és meghívottak a kastélyban lesznek elszállásolva, az érdeklődők barátságos panziót találhatnak a közelben. A résztvevők különbusszal utazhatnak a konferencia előtt Székesfehérvárról a konferencia helyszínére (s a tanácskozás végén vissza). A rendezvény ideje alatt szinkrontolmácsolás lesz.

További információ, jelentkezés: Károlyi Angelica angelica@karolyi.org.hu

 


Program:

 

Április 6. csütörtök

Találkozás a CEU-nál, Budapest Nádor utca, indulás különjárattal Fehérvárcsurgóra.
Vacsora a kastélyban.

Április 7. péntek

9:15 Különbusz indulása a székesfehérvári vasútállomásról a kastélyba ( a 8 órakor Budapestről induló vonat érkezését követően)

10:00 A konferencia megnyitója, beszédet mond Károlyi György

I. Történelemtanítás és iskolai kutatás

Sorin Antohi (CEU) „«History didactics as a theoretical and civic challenge/ Történelemtanítás-elmélet mint elméleti és társadalmi kihívás
Gyarmati György (Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára főigazgatója) „Elmélkedések 1848-ról 1956-ban – Tavasz az őszben/ „The reflection of 1848 in 1956 – Spring in the Autumn”.”
Thomas Schreiber, történész, újságíró, Párizs : „ L’image des événements de 56 dans la recherche historique française vue par un chercheur et  témoin / Az 56-os események képe a francia történelemkutatásban egy kutató és tanú szemszögéből”.

11:30 Kávészünet, és „1956 a sajtóban”
A Fejtő Ferenc Archívum külföldi (és magyar) újságrészleteket bemutató kiállításának megnyitója.

II. Az 1956-os történelmi események bemutatása

Baracs Nóra „Újraírás és/vagy korrekció 1956 megjelenítésében a magyar nyelvű középiskolai tankönyvekben/ Re-writing and/or correction of the representation of 1956 in Hungarian language secondary school textbooks”
Szakolczay Attila (56-os Intézet) „Problémák a mai Magyarországon 1956 vonatkozásában/ Problems in today Hungary relating 1956”.
Maczej Górny „Hungarian 56′ and Prague Spring in Polish history textbooks after 1989/A magyar 56 és a prágai tavasz a lengyel történelemtankönyvekben 1989 után.”
Beszélgetés

13:30 – 14:30 Ebéd

Razvan  Parianeu PhD, Ifjúsági társkutató,  Pasts Inc, Történettudományi Intézet CEU, Budapest, „“The moment when hopes vanish. Memory, trauma and desolation./ A pillanat, amikor a remények elvesznek. Emlékezés, megrázkódtatás és elhagyatottság”
Katarina Kovacevic, Belgrádi Egyetem Bölcsészettudományi Kar, Történelem tanszék; „The Yugoslav perspective of the 1956 Hungarian event as seen in history textbook,. research and testimonies/ Az 1956-os magyar események a történelemtankönyvekben jugoszláv szemszögből, kutatás és bizonyságok”
Juraj Marusiak, Szlovákia, „Hungarian revolution 1956 and Polish „October” 1956 in Slovak history textbooks and social memory/ Az 1956-os magyar forradalom és a lengyel 1956-os „október” a szlovák történelemkönyvekben és a társadalom emlékezetében
Beszélgetés

16:00 – 16:15 Kávészünet

Hubert Tison, Történelem-Földrajz Tanárok Egylete, Párizs ;  „« 56 dans les manuels scolaires en France/ 1956 a tankönyvekben Franciaországban.”
Hans Almgren, (az Euroclio svédországi képviselője); „1956 in Swedish History teaching and History text books/ 1956 a svéd történelemtanításban és történelemkönyvekben”.
Diana Laffin (Történelem Egyesület, Egyesült Királyság); ” Hungary in 1956: How do English textbooks handle cause and effect? What is included and what is omitted” (Magyarország 1956-ban: miként kezelik ennek okait és következményeit az angol történelemtankönyvek?)

Richard Dargie (UKHTEN): „’Cold War studies in the cold, far North – what do Scottish pupils actually understand about the events of 1956?/ Hidegháborús tanulmányok a hidegben, távol északon – mit értenek a skót diákok napjainkban az 1956-os események alatt?”

18:30 az első napi előadások vége
A történelemtankönyvek kiállításának bemutatója (a szemináriumhoz közeli általános iskolában)

19:30 büfévacsora

20:30 cimbalomkoncert

A bodajki busz indulása (az ott elszállásoltaknak)

Április 8. szombat

8:30 A bodajki busz megérkezése, reggeli

9:30 Előadások
Guido Franzinetti (Kelet-Piemonti Egyetem Kelet-Európai Történelem- és Politikatudományi Tanszékének lektora és társkutatója) „The Hungarian 1956 Revolution in Italian Textbooks: too little, too late?/ Az 1956-os forradalom az olasz tankönyvekben: Túl kicsi, túl későn?”

Gertrud Liedtke (VDGL, Németország): “1956 in deutschen Geschichtsbüchern und Museen Beispiele und kritische Bewertung”
Beszélgetés

12:00 – 13:00 Ebéd

III. Történelem és emlékezet
Történelmi tudatosság, európai tudatosság – és az iskolai történelemtanítás
Hiány és szükséglet

Jean Pierre Titz (Európa Tanács, Történelemoktatatási osztály vezetője): « La dimension européenne dans l’enseignement de l’histoire : multiperspectivité et synthese” (Az európai dimenzió a történelemtanításban: több szempont és szintézis)

Dr. Hanna Schissler, (Georg Eckert Tankönyvkutató Intézet, Braunschweig): „Textbooks as Collective Memory and Social Project/ A tankönyvek, mint kollektív emlékezés és társadalmi  elgondolás”

Bojana Petric (nyelvész, oktató, ELTE, Budapest): “ Discourse analysis of history textbooks: A pedagogical perspective: the use of colelctive memory as a learning tool/ A történelemtankönyvek előadásmódjának elemzése: pedagógiai nézőpont, a kollektív emlékezet alkalmazása, mint oktatási segédeszköz”

Történészek, történelemtanárok és tankönyvszerzők párbeszéde
A tankönyvszerzők nézőpontja: Bihari Péter
A kiadók nézőpontja (Szalay Sándor, Sulinova, Tankönyviroda, Vilhelm József, Korona Kiadó, Pálinkás Mihály, Nemzeti Tankönyvkiadó)

Beszélgetés
Következtetések

17:30 A konferenciát záró fogadás

18:30 Busz indulása a székesfehérvári vasútállomásra (vonatindulás Budapestre 19:30, érkezés 20:53)
Vacsora a kastélyban maradó vendégek részére

Április 9. vasárnap

6:30 – 8:30 reggeli

Reggel 7 és 8 óra között buszindulás a külföldi résztvevőknek Budapestre (Ferihegyre, a repülőtérre).

 


Közreműködő szervezetek:
Pasts Inc., Történettudományi Intézet CEU
Történelemtanárok Egylete (TTE)

 

Támogatók:
Hans Seidel Alapítvány
Francia Intézet
Robert Schumann Alapítvány

A konferencia angol nyelvű anyaga a Múlt-kor történelmi portál oldalán olvasható.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Rákóczi-lovastúra

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017