Munkahely: Centenáriumi Általános és Szakiskola Munkahely neve, címe: 1165 Bp. Sasvár u. 101. Tel/fax: 403-6214 E-mail: vilmosv@matavnet.hu
Életrajz
1963. november 12-én születtem Budapesten. A Szerb Antal Gimnáziumban érettségiztem 1982-ben, majd magyar-történelem szakos tanári diplomát szereztem a Ho Si Minh Tanárképző Főiskolán. Egyetemi tanulmányaimat az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar történelem szakán 1992-ben fejeztem be. Majd 1995-ben a József Attila Tudományegyetem pedagógiai szakértő képzését végeztem el. 1982 óta tanítok magyart és történelmet a Centenáriumi Általános és Szakiskolában. 1996-tól vezetek tantervelméleti szemináriumokat a József Attila Tudományegyetem Neveléstudományi Tanszékén. A Fővárosi Pedagógiai Intézet történelem és értékelési szaktanácsadója vagyok. Az Országos Szakértői Névjegyzékben 1997-től szerepelek tantervi, értékelési és a történelemtanításhoz kapcsolódó módszertani szakértőként. Több hazai és nemzetközi pedagógiai szervezet (Történelemtanárok Egylete, Magyar Pedagógiai Társaság Didaktikai Szakosztály, Projekt Társaság, Hannah Arendt Egyesület, Association for Supervision and Curriculum Development) tagjaként számos pedagógiai programban veszek részt. Ezek közül kiemelkednek azok a továbbképzések, amelyek egyrészt a történelemtanítás újabb eredményeivel, másrészt társadalomismereti és tantervelméleti innovációs stratégiákkal foglalkoznak. Kutatási területeim a globális nevelés problémakörét, az integrációs tantervfejlesztés technikáit, a tanulók kognitív képességeinek a vizsgálatát ölelik fel. Tanulmányaim elsősorban az Iskolakultúrában, az Új Pedagógiai Szemlében és a Magyar Pedagógiában jelentek meg. Az Ember és társadalom műveltségterülethez kapcsolódóan számos adaptálható tantervet készítettem (Helyi tantervépítő kézikönyv, Budapest tanterv, Humán-reál követelménybontású képességfejlesztő tanterv). A tanár-továbbképzési programon belül tantervkészítési és társadalomismereti tanfolyamokat vez ettem elsősorban történelem szakos tanárok részére. (ELTE Politikaelméleti tanszék, Európai polgár magyar- holland- osztrák képzés, a Fővárosi Pedagógiai Intézet helyi tantervkészítő tanfolyama, Hannah Arendt Egyesület Szemtől szemben a történelemmel és önmagunkkal képzése) Jelenleg a Ph D dolgozatomhoz (Az Országos Közoktatási Tanács tantervi munkálatai a XIX. században) kapcsolódó védéseken és vizsgákon dolgozom. Középszintű angol nyelv és alapszintű számítógépes és szövegszerkesztői ismeretekkel rendelkezem. 2000-ben – a Történelemtanárok Egylete képviseletében – az Euroclio elnökségébe választottak.
Fontosabb cikk Vass Vilmos (1999): Bácsi kérem, hol lehet itt focizni? (Új Pedagógiai Szemle, okt-nov.)
Vass Vilmos (1999): Kerekasztal-beszélgetés a kerettantervről. (Új Pedagógiai Szemle, szept.)
Vass Vilmos (1999): Az európai dimenzió a tartalmi szabályozásban.
Katarzyna Zakroczymska – Vilmos Vass (1999): International Links, Cooperation and Evaluation in the Project Work(Council of Europe) megj. előtt
Vass Vilmos (1999): Bácsi kérem, hol lehet itt focizni? In: Fehér Könyv a Közoktatásról. Eötvös József Szabadelvű Pedagógiai Társaság. Budapest. 116-122.o.
Vass Vilmos (1999): Tanulók-iskolák-teljesítmények (A CITO-mérés hátteréről)Budapesti Nevelő 4.sz.
Vass Vilmos (1998): A tantárgyköziség különböző megjelenési formái az Ember és társadalom programokban. Iskolakultúra, VIII. évf. 11. 22-47.o.
Vass Vilmos (1998): A környezeti nevelés különböző formái a történelem-tankönyvekben. In: A közoktatásban alkalmazhatótankönyvek környezeti nevelési tartalmának felmérése és ismertetése. FPI 32-56.old.
Vass Vilmos szerk. (1998): Budapest XVI. kerület története. OKKER, Budapest.
Horváth H. Attila-Vass Vilmos (1998): A szakértők helye a formálódó közoktatási mechanizmusban. Új Pedagógiai Szemle, XLVIII. évf. 4., 42-47.o.
Vass Vilmos (1998): Arccal a média felé, avagy „múlnak a gyermekévek” Új Pedagógiai Szemle, XLVIII. évf. 4., 129-132.o.
Vass Vilmos (1997): Gondolatok egy európai oktatási programról. Új Pedagógiai Szemle, XLII. évf. 6. 84-91.o.
Vass Vilmos (1997): Történelmi tévképzetek a tanulók gondolkodásában. Iskolakultúra, VII. évf. 10. sz. 99-106.o.
Vass Vilmos (1997): Történelmi tévképzetek a tanulók gondolkodásában. Újpesti Pedagógiai Szemle. 3. évf. 2. sz. 9-10.o.
Vass Vilmos (1997): Az Országos Közoktatási tantervpolitikája a XIX. században. Magyar Pedagógia, 3-4. sz. 247-270.o.
Fürstné dr. Kólyi Erzsébet-Kaszás Zoltán-Vass Vilmos (1997): Nevelési és képzési program a 6-12 éves tanulók részére. Fürst Studió, Budapest.
Vass Vilmos (1997): Humán-reál követelménybontású történelemtanterv. OKI, Budapest.
Foki Tamás-Kecskés Balázsné-Risainé Vilmos Mária-Vass Vilmos (1997): Budapest tanterv. OKI, Budapest.
Berkó Judit-Gávris Éva-Marosi Józsefné-Vass Vilmos (1997): Tanári kézikönyv a globális nevelés tanításához. KOMA, Budapest. (megjelenés előtt)
Vass Vilmos (1997): Az interdiszciplinaritás tantervelméleti megközelítései. KOMA, Budapest. (megjelenés előtt)
Vass Vilmos (1996): Történelem mintatanterv. In: Helyi tantervépítő kézikönyv. RAABE Kiadó, Budapest.
Vass Vilmos (1996): The teaching of civics by Hungary. European Council for Cultural Cooperation, Strasbourg.
Vass Vilmos (1995): Globális nevelés (elmélet és gyakorlat). Budapesti nevelő, 1. sz. 17-21.o.
Vass Vilmos (1991): Alternatív történelemtanterv – a reformkor. Gondolkodjunk együtt… FPI, Budapest.
Vass Vilmos (1990): Az esszé a történelemtanításban. Gondolkodjunk együtt… FPI, Budapest.
Vass Vilmos (1989): A XX. század történelemtanításának módszertani megközelítései. Gondolkodjunk együtt… FPI, Budapest.