Sok szó
esik mostanában a pedagógusokról, és nemcsak munkájuk miatt. A növekvő
iskolai agressziónak ők is szereplői, elszenvedői. (Forrás:
MR1-Kossuth)
Magyarországon 1952 óta
ünneplik a pedagógusnapot június első vasárnapján. Örömteli ünneplésre
idén – legalábbis a szakszervezetek szerint – nincs túl sok oka a
tanároknak. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, Kerpen
Gábor szerint például azért is, mert egy év alatt a kötelező óraszám
emelése miatt sokan elvesztették munkahelyüket.
–
Több mint nyolcezer pedagógus elvesztette az állását, és gondolni kell
ilyenkor a nem pedagógus kollegáinkra is, ők is több százan vannak. Több
mint tízezer pedagógusállás szűnt meg.
És nemcsak az
álláshelyek szűntek meg, mondja Árok Antal , a Pedagógusok
Szakszervezetének elnöke. 2007-ben csökkent a tanárok reálkeresete
is:
– 2008-ban bértábla emelés történt, amely az
inflációs növekedés miatt nem éri el a reálkeret megőrzéséhez szükséges
szintet sem, ezért tegnap született egy megállapodás, hogy a
fizetésekkel július elején és majd ősszel ellensúlyozzák a
keresetveszteséget.
Mindez azonban nem elég. Csak
egyfajta kezdőlépés, amit az Új tudás programmal lehetne folytatni. A
tervek szerint 25 milliárd forint szerepelne a költségvetésben a
tanári-bérek rendezésére, amit különböző pótlékok emelésével osztanának
szét, de nem egységesen. Például a hátrányos helyzetű gyermekekkel
foglakozók pótléka nőne. A szakszervezetek szeretnék azt is, ha a
tanárok szakmaiságát, felkészültségét és munkáját jobban megbecsülnék.
És volna még mit beemelni az Új tudás programba, például a közelmúlt
iskolai agressziói kapcsán, a szakszervezetek szerint nagy segítség lett
volna, ha a kormány elfogadja azt a javaslatot, hogy minden közoktatási
intézményben legyen egy garantáltan foglalkoztatott ifjúságvédelmi
szakember.
Az Oktatási Minisztérium államtitkára,
Arató Gergely szerint is fontos kérdés ez, amelynek megoldásához azonban
többletforrások kellenek. Az államtitkár szerint egyébként a
2006-2007-es tanévben a kötelező óraszámok emelése valóban negatívan
érintette a tanárok egy részét. Az intézkedésre azonban szükség volt. Az
államtitkár úgy látja, hogy a 2007-2008-as tanév a megnyugvás, a
konszolidáció tanéve.
– Ebben az évben már
kiszámítható feltételek és körülmények között tudtak az iskolák működni,
hiszen ismerték előre azt, hogy milyen költségvetési és egyéb szabályok
vonatkoznak az intézményekre. Ebben az évben is köszönettel tartozunk a
pedagógusoknak, akik gyakran nem könnyű körülmények között,
nehézségekkel küzdve végezték a munkájukat. Azt látom, hogy a következő
év lesz az, amikor már olyan lehetőséget tudunk kínálni a
pedagógusoknak, amelyek javítják a munkakörülményeket, adott esetben
nagyobb elismerést, jobb anyagi lehetőségeket is
jelentenek.