• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Túraút készül a vasfüggöny mentén
2006. március 21. kedd, 0:00

Túraútvonalat
alakítanak ki az egykori vasfüggöny mentén a magyar-osztrák határ
közelében is. A Múlt-kor ennek kapcsán a vasfüggöny magyarországi
történetét mutatja be.

Az Európai
Parlament tavaly döntött arról, hogy a volt keleti blokkot
Nyugat-Európától elválasztó vasfüggöny nyomvonalán létesüljön túraút a
Balti-tengertől egészen a Fekete tengerig. A 6800 kilométeres túraút
Magyarországot is érinti.


A
vasfüggöny kifejezés Churchilltől származik. 1945-ben, a német
kapitulációt követően, a Trumannal folytatott levélváltás kapcsán
használta először. Levelében óva intett attól, hogy az amerikai haderőt
azonnal visszavonják Európából. A Lübeck-Trieszt-Korfu vonalat jelölte
meg Európa választóvonalaként, azt állítva, hogy attól keletre olyan
társadalmi átalakulások következhetnek be, amelyre ők többé nem lehetnek
majd befolyással – írta Léka Gyula a Hadtudomány című
folyóiratban.


A vasfüggöny
megszületésekor az első és legfontosabb teendő a határőrizet, a
határvédelem megteremtése volt. Ennek érdekében Magyarországon
felállították kezdetben a határvadász-, később a határőrszervezeteket,
amelyeket 1947-től, HM alárendeltségben, a Határőr Parancsnokság
irányított. 1948-tól a határőrség további átalakításra került és
1950-től az Államvédelmi Hatóság kötelékébe tartozott. Az őrsök számát
mind nyugaton, mind délen megnöveltek. Ezt követte a nyugati és a déli
határszakasz átfogó lezárása. Ennek során létrehozták a határsávot,
amelyből a „megbízhatatlan elemeket” kitelepítették. A Minisztertanács
1948 májusában a nyugati határ mentén garázdálkodó fegyveres bandák és
csempészek ellen, délen a Jugoszláviával megromlott viszony miatt, a HM
és a BM előterjesztésére a nyugati és a déli határszakasz megerősítését
rendelte el. Még ez évben megkezdődött a műszaki zár, a drótakadályok és
aknamezők létrehozása.


A Sztálin
halála utáni enyhülés következtében a magyar kormány döntése alapján a
BM Határőrség és az MN műszaki csapatai 1955 októberében megkezdték a
határzárak eltávolítását. Az 1955 októberében elkezdődött mentesítés a
nyugati határszakaszon a határőrség erőivel folyt és decemberre már 10
ezer db aknát semmisítettek meg. A mentesítési munkák ezután csak 1956
májusában folytatódtak, amelyben már a honvédség erői is részt vettek. A
déli határszakaszon 1956. március 17-én indult be a
mentesítés.


Tovább
a cikk folytatásához

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Mementó a Donnál

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017