Többpárti politikai vita az Estében – A magyar oktatásügy
2006. március 31. péntek, 0:00
Az
aligha vitatható, hogy az általános iskola körül zajló viták közepette
az oktatásban igazi reformok történtek az elmúlt években. Az emelt
szintű érettségi bevezetésétől a felsőoktatás egész rendszerének
átalakításáig.
Vélhetően sokan
iskolában voltak, szóval akkor az oktatási vita. A vitasorozatot Az Este
szerkesztősége szervezi, szerkeszti és moderálja. Minden alkalommal
négy párt képviselőit hívjuk meg, a vita hossza 50 perc, a résztvevőkkel
mindjárt megismerkedhetnek. A vita egyes témáit Az Este indítja. Az
első téma:
Magyarország ugyan
arányosan a világelsők között van a Nobel-díjasok számát tekintve. De
iskolarendszere nem csökkenti, hanem megtartja, illetve újratermeli a
társadalmi különbségeket. Irdatlan távolságok vannak a magyar oktatási
rendszeren belül. Szakemberek szerint a legtöbb gyereknél már hatéves
korban, az iskolaválasztásnál eldől mire juthat az életben. Ugyanakkor a
továbbra is a lexikális ismeretekhez ragaszkodó iskolarendszer képtelen
a gyerekeknek a mindennapi életben alkalmazható tudást átadni. Az OECD,
a gazdaságilag legfejlettebb országok szervezete, amelynek Magyarország
is tagja, az úgynevezett PISA-jelentéssorozat keretében több mint egy
évtizede kutatja, méri és dokumentálja az egyes országok oktatási
teljesítményét. Az eredmények évek óta azt mutatják, hogy az általános
iskolát végzett magyar diákok írás, olvasás és matematikai teljesítménye
a leggyengébbek között van.
Mit
kellene tenni a használható tudást adó alapfokú oktatásért? És mit tehet
az oktatás a társadalmi különbségek csökkentéséért?