Gyakran
írják le az emberek a véleményüket az internetes fórumokban egyes
termékekről vagy szolgáltatásokról. Azonban koránt sem mindegy, hogy ezt
hogyan és milyen formában teszik.
(Forrás: SG)
A vállalatok nem csak a híroldalak tudósításait
figyelik árgus szemekkel, de az internetes fórumokat is. Ennek oka, hogy
a termékekről vagy a szolgáltatásokról szóló negatív kritikák nagyon is
sokat árthatnak az adott cégnek, akik ezt nem mindig veszik jó néven,
és pert indítanak. „Ezek az esetek mindig újra és újra megtörténnek. Az
emberek hazajönnek a nyaralásukból és panaszkodnak. Azonban sokuknak
nincsenek bizonyítékaik, se fotók, se videók vagy tanúvallomások” –
hangsúlyozta a Paulick & Partner Üygvédi Iroda
szóvivője.
Pedig a bizonyítékok a
legfontosabbak, ugyanis a hatályos német jog szerint a negatív kritika
már nem csupán vélemény, hanem állítás, amit bizonyítani kell tudni. Nem
árt tehát fotókat vagy akár videókat készíteni, vagy akár tanúkat
keresni, akik később igazolhatják a panaszokat. Szintén fontos, hogy
mindenki jelezze a problémáit a hotel illetékeseinek, valamint az
utazási iroda helyszíni és itthoni képviselőjének. Aki ugyanis csak
leírja a bánatát, azt könnyen beperelheti kártérítésért az adott
szálloda vagy utazási iroda a jó hírneve megsértése
miatt.
A negatív kritikákra és
azokat gyűjtő, naponta akár száz új bejegyzéssel is bővülő oldalakra már
a cégek is felfigyeltek. Akár a legegyszerűbb félmondatot is az üzleti
tevékenységüket károsítónak ítélhetik, és a felhasználók csak akkor
döbbennek meg igazán, amikor a postás a bírósági idézéssel csenget.
Ráadásul egy per sosem jó, kiváltképpen, hogy a jog sem egyértelmű,
vagyis egy ilyen eljárás – pláne ha az illető nem tudja a korábbi
állításait bizonyítani – kétes kimenetelű.
A koblenzi bíróság egy ügyben véleménynyilvánításnak
minősítette egy fórumozónak azokat a kijelentéseit, amelyekben csalónak
nevezett egy céget és annak munkatársait. Születhetett volna más ítélet
is. lehet, hogy egy másik bíróság ellenkezőleg döntene. „Nálunk 30
munkatárs foglalkozik a napi 1200 új bejegyzéssel. Naponta kapunk olyan
panaszokat, amelyekben a hotelek tulajdonosai azt szeretnék elérni, hogy
töröljünk ki bejegyzéseket” – közölte Christine Stegmayer, a
HolidayCheck AG sajtóreferense.
A
vállalatnál először minden egyes kritikát automatikusan átvizsgálnak
sértő vagy reklámcélú szavak után, majd a 30 fős csoport egyik tagja is
elolvassa az észrevételt. Amennyiben bármilyen nem egyértelmű
megállapítást észrevesznek, azonnal közbelépnek. „Naponta 300-400 új
bejegyzés van az oldalunkon, ezek közül legalább egyet mindig törölnünk
kell, ami elsősorban arra vezethető vissza, hogy az emberek dühből
írnak, nem gondolják át, hogy mit és hogyan fogalmaznak meg” – szögezte
le Basem Bouzo, a Ciao menedzsere.
Németországban március vége óta a német szövetségi
legfelsőbb bíróság ítélete szerint a fórumok üzemeltetői felelősek az
oldalon leírt tartalomért és bárki jogosan követelheti ezekről a
honlapokról a rá nézve sértő megjegyzések eltávolítását. Hazánkban is
számos híradás szólt az elmúlt hónapokban becsődölt utazási irodákról,
finoman szólva is rossz kiszolgálásáról, ellátásról és körülményekről.
Azonban egy elrontott nyaralással kapcsolatos ügy könnyen a bíróságon
folytatódhat, ha nincsenek a hiányosságokat rögzítő fotók vagy videók.
Ráadásul miután az elmarasztaló ítélet megszületett, már senkit sem fog
érdekelni, hogy nekünk volt igazunk.