Tegnap
postázta az Állatkert a 2005/06-os tanév pedagógiai kínálatáról szóló
csomagot az összes fővárosi közoktatási intézménynek.
(Forrás:
Edupress)
Az igénybe vehető
pedagógiai lehetőségek között akadályversenyek, vetélkedők, interaktív
játékok, csoportvezetések, tehetséggondozó szakkörök szerepelnek, a
pedagógusok számára pedig akkreditált továbbképzést szerveznek, valamint
konzultációs lehetőséget biztosítanak az Állatkert zoopedagógusai.
Szeptember elsején nemcsak a közoktatási intézményekben
kezdődik meg a tanév, hanem az Állatkertben is. Persze nem az állatok
mennek iskolába, hanem a tanulni vágyók jönnek a városligeti
intézménybe. Mielőtt a tanév megkezdődne, az Állatkert minden
esztendőben összeállítja a tanévre szóló pedagógiai kínálatát, amelyet
idén épp a mai napon küldött meg a kert az összes fővárosi közoktatási
intézménynek, óvodáknak, általános és középiskoláknak, valamint a
Környezet- és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetsége
(KOKOSZ) tagjainak.
A kert
zoopedagógusai – előzetes megbeszélés alapján – ingyenes
foglalkozásokat, tematikus vezetéseket tartanak az óvodás, illetve
iskolás csoportok részére. Összesen 37 féle, előre kidolgozott, a
gyerekek életkori sajátosságaihoz illeszkedő, illetve a tananyaghoz
kapcsolódó témában lehet ilyen foglalkozásokra jelentkezi. A felső
tagozatos, illetve középiskolás korosztály számára idén először
„Építsünk állatkertet!” program is indul: a részt vevő osztályok
szerepjáték során állatkertet „építhetnek”, és így természetesen minden
„állatkerti titkot” megismerhetnek. Az Állatkert lehetőséget
kínál akadályversenyek megtartására is. Ehhez az állatkerti
zoopedagógusok forgatókönyveket, feladatlapokat is a pedagógusok
rendelkezésére bocsátanak, és természetesen a szervezésben is segítenek.
Emellett az úgynevezett „jeles napokon” ismeretterjesztő programokkal,
vetélkedőkkel várja az Állatkert az érdeklődőket. Számos interaktív,
szórakoztatva tanító játék is várja az állatkerti
látogatókat.
A Pálmaház melletti „Ökológiai Labirintus” bolygónk
környezeti állapotával ismerteti meg a gyerkeket, benne bolyongókat, a
„zoolimpiai állomások” mozgásos tevékenységek, állati és emberi
képességek összehasonlítására nyújtanak lehetőséget, a „vadőrző” nevet
viselő, több állomásból álló „nyomozójáték” pedig a veszélyeztetett
állatokkal ismerteti meg az
ifjúságot.
A „Játszadozooban” a gyerekek eljátszhatják, hogyan
élnek az állatok a természetben, a „Noé Aréna” pedig különféle
előadásoknak, állatbemutatóknak ad
helyet.
Az állatkerti szakkörök több évtizedes hagyományokkal
rendelkeznek. A mostani tanévben a 4-8 éveseknek hétvégi játszóházat, az
idősebbeknek pedig nyolcféle szakkört indít az Állatkert. Ezek között
akad hüllő szakkör, madarászsuli, lepkész, akvarista, valamint a
főemlősökkel foglalkozó szakkör. A „környezetvédelem dióhéjban”
elnevezésű szakkör résztvevői megtudhatják, hogyan vehetnek részt
bolygónk védelmében, a „Kertész leszek…” szakkör programja pedig a
növények világába enged bepillantást. A „Zoo mánia” címmel induló
szakkör az állatkerti kulisszák mögötti világgal ismerteti meg a
gyermekeket. Az állatkerti szakkörökre szeptember hónap folyamán lehet
jelentkezni a Zoopedagógiai
Csoportnál.
A pedagógusok részére az Állatkert zoopedagógusai
módszertani és szakmai segítséget is nyújtanak, részint az állatkerti
órák és foglalkozások megtartásához, részint helyi tantervek és nevelési
programok tervezéséhez. A Zoopedagógiai Csoportnál óravázlatok,
módszertani segédletek is beszerezhetők. Emellett az Állatkert ismét
meghirdeti a „Zoopedagógia módszertana” című komplex továbbképzést. Az
óvópedagógusok, tanítók, tanárok és gyógypedagógusok számára indított,
akkreditált továbbképzés célja a pedagógusoknak olyan
környezet-pedagógiai, módszertani és állattani ismeretek átadása,
melyeknek birtokában a végzett szakemberek képessé válnak pedagógiai
munkájukba beépíteni az állatkerti látogatásokat, és az Állatkertben
önállóan foglalkozásokat tartani. A továbbképzés a pedagógusok
hétévenkénti kötelező képzésébe beszámítható.
Az Állatkertben igénybe vehető oktatási lehetőségek
iránt évről évre növekszik az érdeklődés. Az úgynevezett informális
oktatás eszközeivel, amilyenek az információs rendszer magyarázó táblái
is, lényegében a kert valamennyi látogatója hasznos ismereteket
szerezhet. De a szervezett zoopedagógiai programokon is jelentős számú,
többségében ifjú látogató vesz részt. A tavalyi évben egyedül a
csoportvezetés keretében 260 csoportot fogadott a kert Zoopedagógiai
Csoportja.