• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Mítoszok földje – Gustave Moreau művészete
2009. február 20. péntek, 0:00

A modern
művészet előfutárának tartott francia szimbolista alkotó, Gustave
Moreau alkotásait mutatja be a Szépművészeti Múzeum február 19-én
megnyílt kiállítása.

Gustave Moreau –
a francia és a nemzetközi szimbolizmus egyik úttörője – a 19. század
végén egy egész festőgeneráció bálványa volt. Nagyobb tisztelet övezte,
mint az impresszionizmus zászlaja köré csoportosult, később nagy
hírnevet kivívó alkotókat vagy az akadémiai tekintélyek bármelyikét.
Szoros baráti szálak fűzték a kor megújuló irodalmi életének radikális
képviselőihez, művei ihletésével született egy sor költői és prózai
alkotás, kortársai róla formázták meg a kor művészének jellegzetes
alakját. A francia szimbolista festő művészete a 20. század elején és
közepén háttérbe szorult, de a művészeti ízlés elmúlt néhány évtizedben
bekövetkezett változásainak köszönhetően Gustave Moreau neve és
népszerűsége most ismét abban a fényben ragyog, amely saját életében
személyét övezte.

A Szépművészeti Múzeum
összeállítása Moreau művészetének gazdagságát, tematikai sokszínűségét
és formai leleményességét a nagy kiállításokon sikerrel szereplő
népszerű alkotások mellett későbbi, sokáig rejtve maradt műveinek
bemutatásával kívánja érzékeltetni. A válogatás a Moreau festészetében
fontos szerepet játszó mitológiai, illetve mitikus alakok (Orpheusz,
Prométheusz, Herkules, Jupiter, Léda, Salome, Egyszarvú) köré
szerveződik. Az összeállítást a civilizáció ősforrásainak összegzéseként
megalkotott, „Az emberiség története” című poliptichon külön
bekeretezett és szorosan egymás mellé illesztett kis táblaképekből álló
verziója vezeti be, majd mindegyik tematikus csoportba legalább egy-két,
az életműben kiemelkedő fontosságot betöltő főmű
került.

Az anyag összeállításakor fontos szerepet
kapott Moreau festészetének újszerűsége és szerepe a modern művészeti
törekvések előkészítésében. Ezért a megjelölt témákhoz kapcsolódva több
olyan mű is bekerült a válogatásba, amely a festészet technikai
lehetőségeinek a felszabadítása irányába mutat, sőt olykor a tiszta
absztrakcióig jut el. A festőnek ezek a gazdag színvilágú, a kiinduló
témától elszakadó, oldott expresszivitású késői képei közgyűjteményekben
nem láthatóak, a Gustave Moreau Múzeum kiállítótermei és raktárai
őrzik. Ugyanakkor az összeállításban megjelenik egy-két korábban nem
látható, különösen nagyméretű rajz, amelyek hosszú ideig a raktárban
hevertek, de a közelmúltban restaurálták őket.

A
kiállítás a párizsi Gustave Moreau Múzeummal együttműködésben jött
létre. A művek – egy kivételével – a művész műteremlakásából kialakított
múzeum gyűjteményéből érkeztek Budapestre. A Musée d’Orsay
hozzájárulása révén ezek sorát egészíti ki a festő munkásságának egyik
korai főműve, az 1866-ban kiállított
„Orpheusz”.

A tárlat
kurátora:

Tóth Ferenc
művészettörténész


Szépművészeti Múzeum
»

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Cigányok a történelemtanításban

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017