A modern
művészet előfutárának tartott francia szimbolista alkotó, Gustave
Moreau alkotásait mutatja be a Szépművészeti Múzeum február 19-én
megnyílt kiállítása.
Gustave Moreau –
a francia és a nemzetközi szimbolizmus egyik úttörője – a 19. század
végén egy egész festőgeneráció bálványa volt. Nagyobb tisztelet övezte,
mint az impresszionizmus zászlaja köré csoportosult, később nagy
hírnevet kivívó alkotókat vagy az akadémiai tekintélyek bármelyikét.
Szoros baráti szálak fűzték a kor megújuló irodalmi életének radikális
képviselőihez, művei ihletésével született egy sor költői és prózai
alkotás, kortársai róla formázták meg a kor művészének jellegzetes
alakját. A francia szimbolista festő művészete a 20. század elején és
közepén háttérbe szorult, de a művészeti ízlés elmúlt néhány évtizedben
bekövetkezett változásainak köszönhetően Gustave Moreau neve és
népszerűsége most ismét abban a fényben ragyog, amely saját életében
személyét övezte.
A Szépművészeti Múzeum
összeállítása Moreau művészetének gazdagságát, tematikai sokszínűségét
és formai leleményességét a nagy kiállításokon sikerrel szereplő
népszerű alkotások mellett későbbi, sokáig rejtve maradt műveinek
bemutatásával kívánja érzékeltetni. A válogatás a Moreau festészetében
fontos szerepet játszó mitológiai, illetve mitikus alakok (Orpheusz,
Prométheusz, Herkules, Jupiter, Léda, Salome, Egyszarvú) köré
szerveződik. Az összeállítást a civilizáció ősforrásainak összegzéseként
megalkotott, „Az emberiség története” című poliptichon külön
bekeretezett és szorosan egymás mellé illesztett kis táblaképekből álló
verziója vezeti be, majd mindegyik tematikus csoportba legalább egy-két,
az életműben kiemelkedő fontosságot betöltő főmű
került.
Az anyag összeállításakor fontos szerepet
kapott Moreau festészetének újszerűsége és szerepe a modern művészeti
törekvések előkészítésében. Ezért a megjelölt témákhoz kapcsolódva több
olyan mű is bekerült a válogatásba, amely a festészet technikai
lehetőségeinek a felszabadítása irányába mutat, sőt olykor a tiszta
absztrakcióig jut el. A festőnek ezek a gazdag színvilágú, a kiinduló
témától elszakadó, oldott expresszivitású késői képei közgyűjteményekben
nem láthatóak, a Gustave Moreau Múzeum kiállítótermei és raktárai
őrzik. Ugyanakkor az összeállításban megjelenik egy-két korábban nem
látható, különösen nagyméretű rajz, amelyek hosszú ideig a raktárban
hevertek, de a közelmúltban restaurálták őket.
A
kiállítás a párizsi Gustave Moreau Múzeummal együttműködésben jött
létre. A művek – egy kivételével – a művész műteremlakásából kialakított
múzeum gyűjteményéből érkeztek Budapestre. A Musée d’Orsay
hozzájárulása révén ezek sorát egészíti ki a festő munkásságának egyik
korai főműve, az 1866-ban kiállított
„Orpheusz”.