A tanárok jól tudják: nem csekély kihívás az általános iskola nyolcadik évfolyamának második félévében tanítani. A diákok ilyenkor fél lábbal már kint vannak az iskolából, hiszen már fölvették őket a középiskolába. A pedagógusoknak esetenként nem csekély erőfeszítésébe kerül ekkor munkára bírni a gyerekeket. Az általános iskola tipikus kimeneti pontján – a középiskolával ellentétben – nincs záróvizsga, ami lehetőséget teremt az összegzésre. Ekkor kiváló lehetőségünk nyílik arra, hogy tanítványaink megmutathassák, mit tudnak, például miként oldanak meg egy komplex feladatot. (Miklósi László)
Mindenki szívesebben foglalkozik olyan témával, ami érdekli, melyet ő választ. Motiváló, ha diákjaink számára lehetővé tesszük, hogy éljenek a választás lehetőségével: megtapasztalhatják örömét/nehézségeit, szembesülhetnek következményeivel. Szerencsés esetben a 8. évfolyamosoknak ez már rutinszerű tevékenység. A feladat egy szabadon választott 20. századi téma feldolgozása. Politika- és életmód-történeti kérdések sokasága kínálja magát a második világháború fegyvereitől az űrkutatáson át a moziig és a divatig.
A nyolcadik osztályos fiúk nagy része hosszú évtizedek óta leginkább a második világháború iránt érdeklődik. Nem csupán azért, mert épp ezt tanulják, tanulták. Sokan már ötödik osztály óta várják ezt a témakört. Feltűnő, hogy az utóbbi időben egyre több lány is erről ír. Ugyanakkor néhányan egyedi, személyiségüknek megfelelő témát találnak: egyiküket a hippik, a másikat a divat, a harmadikat, a zenei irányzatok érdeklik. Más az űrkutatás témájában mélyed el, s előfordul az is, hogy valaki Che Guevarával foglalkozik. A közelmúltban egy lány például a fürdőruhadivat változását követte végig a zárt, hosszú úszóruháktól a monokiniig.
Lehet, hogy diákjaink (esetleg provokatív szándékkal) megkérdezik: bármit lehet-e választani. Például írhatnak-e Hitlerről, a Waffen SS-ről – netán Sztálinról vagy Szamuely Tiborról. Nincs tabu, bármit fel lehet dolgozni. (Amikor kiderül, hogy nincs „tiltott gyümölcs”, a korábban ez iránt érdeklődők rendszerint más témát választanak.)
Csak hiteleset! A források kiválasztása
Alapvető elvárás a szakmailag korrekt források alkalmazása. Ezek megtalálásában, kiválasztásában természetesen fontos lehet a történelemtanár tanácsa. Nagy segítség, ha a tanár a feladat megadásakor fölhívja a figyelmet néhány weboldalra, ahol bármely témához nagy eséllyel találhatók megfelelő anyagok (pl.: www.multkor.hu, www.huszadikszazad.hu, www.tte.hu). Ajánljunk nyomtatott folyóiratokat, műveket is (História, Rubicon, BBC History stb.). Ha mód van rá, elsődleges forrásokkal is dolgozzanak a gyerekek. A tanár hívja fel az érdeklődők figyelmét a szakirodalomra, jól alkalmazható feldolgozásokra is.