Reneszánsz
év: csütörtöktől látható A Mediciek fénykora – élet és művészet a
reneszánsz Firenzében című kiállítás a Szépművészeti Múzeumban.
A Mediciek fénykora – élet
és művészet a reneszánsz Firenzében című kiállítást szerdán bemutatták a
sajtó képviselőinek a budapesti Szépművészeti Múzeumban. A csütörtöktől
látogatható tárlat a Reneszánsz Év első nagyszabású eseménye –
mondta Hiller István oktatási és kulturális
miniszter.
Hozzátette: az olasz
múzeumok olyan, minden várakozást felülmúló kiállítási anyagot
állítottak össze és adtak kölcsön, amelynek darabjai Itálián kívül még
nem szerepeltek együtt.
„Uniós
forrásból az elkövetkező két és fél évben 3,5 milliárd forintot fogunk a
Szépművészeti Múzeum rendelkezésére bocsátani, ami a még inkább
látogatóbarát múzeum, egy közönségközpont létrehozását segíti
majd” – jelentette be a miniszter.
A reneszánsz fő művei közül ennyit egy kiállításba
rendezni feladat is és élmény is – mondta a Botticelli,
Leonardo, Raffaello és Vasari műveit is felvonultató tárlatról Hiller
István, megköszönve az olasz kurátorok és közreműködők munkáját,
amelynek köszönhetően hatvan olasz gyűjteményből – köztük az
Uffizi képtárból – összesen csaknem kétszáz műtárgy érkezett
Budapestre.
Baán László, a múzeum
főigazgatója azt emelte ki, hogy a Szépművészeti Múzeumban május 18-áig
látható tárlat ilyen formában sehol máshol a világon nem fog szerepelni.
A pratói dómból érkezett, Donatello által készített szószék előtti
talpazat például egyenesen a restauráló műhelyből érkezett Budapestre,
és Magyarországról a dómba kerül vissza.
Annamaria Giusti, a tárlat egyik kurátora elmondta,
hogy a kiállítást két részre osztották: az első, XIV. századi korszak a
művészetet hatalmas összegekkel támogató firenzei bankárcsalád, a
Mediciek kezdeti idejét mutatja be utazási csekkek, korabeli
hitelkártyák és pénzek segítségével. A korszakból emellett szőtt
alkotások, régi firenzei térképek, fából készült makettek, és gazdag
paloták berendési elemei kaptak helyet.
A XV. század a Mediciek fénykora volt, ebből az
időszakból azok az alkotások láthatók, amelyeket a család Raffaellótól,
Leonardótól vagy Michelangelótól rendelt meg – említett
példákat Monica Bietti, a tárlat másik olasz
kurátora.
A tárlaton szerepelnek
festmények a reneszánsz és a manierizmus olyan nagyságaitól, mint Fra
Angelico, Andrea del Castagno, Domenico Ghirlandaio, Filippino Lippi,
Sandro Botticelli, Andrea Mantegna, Jacopo Pontormo, Agnolo Bronzino és
Giorgio Vasari. Láthatóak a Medici-család tagjainak és más neves
személyiségeknek portréit abból a korból, amelyben a hírnév és a halandó
ember halhatatlanná tételének vágya újra teremtette a képmás műfaját,
továbbá szobrok, domborművek márványból, bronzból, terrakottából az
ókori művészet nagyságát a szobrászatban újjáélesztő, sőt felülmúlni
törekvő hírneves mesterektől (Ghiberti, Donatello, Verrocchio műhelye,
Andrea della Robbia, Benvenuto Cellini).
A kiállítás
figyelemre méltó darabjai a festett kelengyeládák (cassonék), köralakú
fatálcák (desco da partók) olyan ábrázolásokkal, amelyek az erényre
példát mutató antik történeteket illusztrálnak, vagy Firenze
mindennapjaiból idéznek fel jeleneteket, illetve azok a festmények,
amelyeken fontos korabeli események riportszerű hűséggel jelennek meg, a
ma embere számára átélhetővé téve múltbéli történéseket. Firenze
építészetét idézik meg a famodellek is (a firenzei dóm kupolája, a
Strozzi palota és más épületek), amelyek az évszázadok óta álló épületek
tervezési szakaszaiba adnak betekintést. Gyönyörködhetnek a látogatók
kódexek miniatúrákkal díszített lapjaiban, amelyek közül egy Lorenzo il
Magnifico, egy pedig Corvin Mátyás király számára készült. Pompás
selymeken, falikárpitokon a Mediciek heraldikus jelképei tűnnek fel, de
szerepelnek a kiállításon évszázadokat épségben átvészelt ruhák,
páncélok is. A bútor- és az ötvösművészet, az üveg- és kerámiaművesség
termékei, fa- és kőintarziák, vésett féldrágakövek, kámeák tesznek
tanúbizonyságot arról, hogy a vizuális művészet legkülönfélébb ágait
miként egyesítette a magas szintű kézművesi kultúra. Udvari
ünnepségekhez készült jelmeztervek érzékeltetik a kiállításon, hogy a
fényűző ünnepségek milyen nagy szerepet játszottak a korszak udvari
kultúrájában.
A művek, melyek gyakorta az Alpokon
túlról, sőt Afrikából és Ázsiából származnak láttatják, hogy a gyűjtő
Mediciek érdeklődése nem állt meg sem városuk, sem Itália határainál.
A kiállítás főszervezője és előkészítője:
Contemporanea Progetti (Firenze) olasz művészettörtészekkel és
műemlékvédelemi szakemberekkel együttműködve.
A tananyag
gerincét jelentik azok a művek, amelyek e kiállításon láthatóak – mondta
Hiller István oktatási és kulturális miniszter a Szépművészeti
Múzeumban „A Mediciek fénykora – élet és művészet a reneszánsz
Firenzében” című kiállítás ünnepélyes megnyitóján. A miniszter szerint
„Reneszánsz főművek érkeztek
Magyarországra”.
„»Palle,
palle!« Azaz: »Labdák, labdák!« Aki a
Medicieket szerette és szereti, már a 14-15. században ezt kiabálta” –
kezdte beszédét Hiller István, majd hozzátette, hogy a Medici-család
hívei, ha örömüket vagy bánatukat akarták kifejezni, Firenze közepén
megállva sohasem azt kiáltották, „Kormányzó!”, vagy akiknek épp a nevét
kellett volna, hanem azt: „Labdák, labdák!”. A Mediciek ősi címere
ugyanis orvosi labdacsokat ábrázol, így a név helyett a címerrel utaltak
a Medici-családra.
„Annyira sokat
mond ez a reneszánszról: nem egyszerűen csak kimond valamint, hanem
érzékeltet, jelképez” – jegyezte meg a
miniszter.
A miniszter beszédében kitért arra is: a
Medici-tárlat látogatóinak a tankönyvekből ismerős lehet majd itt
egy-egy alkotás, hiszen olyan főművek érkeztek Budapestre, amelyek a
világon mindenhol a reneszánszról szóló tananyag részét
képezik.
„Csodálatos érzés, hogy a kiállítás egyik
sarkában Mantegna, a másikban Brunelleschi alkotásait, ha felemelem a
fejem Leonardo, ha pedig oldalra fordítom, akkor Michelangelo műveit
pillanthatom meg. Ha majd bemennek ezekbe a termekbe, csak az a kérdés,
melyiket válasszák elsőnek. A reneszánsz soha sehol nem volt egyszínű,
hanem sokrétű és sokoldalú volt. Ezt próbálja bemutatni ez a nagyszerű
tárlat.” – tette hozzá a miniszter.