• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Magyar kollázs
2004. május 11. kedd, 0:00

Megnyílt
az utóbbi évek (évtizedek?) egyik legérdekesebb kiállítása
(Forrás:
Magyar Hírlap)

Az utóbbi évek (évtizedek?) egyik legérdekesebb
kiállításával találkozhat a szerencsés látogató a győri Városi Művészeti
Múzeum képtárának magyarkollázs-tárlatán. A kiállítás még a hét végéig
látható.


Hatalmas anyagot
gyűjtöttek össze a rendezők: Kováts Albert, Kopócsy Anna, Szeifert
Judit. Több mint kétszáz kollázzsal ismerkedhetünk, s
összehasonlíthatjuk azokat egymással korokat és inspirációkat követve az
1910-es lázas esztendőktől, az utópisztikus forradalmak korszakától
napjaink művészi tétovázásáig, hogy ne mondjam, zűrzavaráig.


A kollázsokat érintően háromfajta
művészi magatartás dominál.
Az első és talán a legerőteljesebb
kapcsolódás a történelmi, társadalmi folyamatokhoz s a mozgásokhoz
többé-kevésbé kötődő mester.
Másfajta látványt nyújt a
szubjektív, saját lényét, legbensőbb világát formákban megfogalmazó
művész.
A harmadik típus a szépséget, a harmóniát kereső
alkat, őt pusztán a forma tökéletessége, eredetisége foglalkoztatja,
ámbár tudatos szándéka ellenére a néző interpretálhatja a látványt saját
ízléséhez, gondolataihoz idomulva.


A kollázsokat tervező művész fantáziája nem száguldhat
korlátlanul, szükségszerűen alkalmazkodni kényszerül a rendelkezésre
álló anyaghoz. Kiválasztásuk és alkalmazásuk viszont már létrehozójuk
szellemiségének kifejezése.
Ezúttal csak röviden említem a
kollázs történetét. A műfaj s a technika első alkalmazását a történészek
Picasso és Braque néhány munkájában vélik felfedezni idézet vagy utalás
formájában. Nem kétséges, hogy a két művész korai festményein
megjelenik a kor és a hely lázadó szellemét merészen kifejező kollázs. A
kollázs technikáját tudatosan alkalmazó két mester a hannoveri Kurt
Schwitters és a kölni Max Ernst. Max Ernst valóságos kollázsregényeket
és összefüggő kollázssorozatokat készített ősrégi katalógusok, avítt
tankönyvek ábráinak izgalmas és bizarr alkalmazásával. Az 1922-es első
szürrealista kiállítást is Max Ernst műveiből rendezték. Amikor Vajda
Lajos 1934-ben Párizsba ment, sokkhatásként érte a szürrealista művészet
felfedezése. Ekkor készítette Vajda első kollázsait, honunkban új,
eddig ismeretlen művészi stílust és technikát alkalmazva.


Fentebb került említésre a talált,
kész illusztrációkhoz kötődő kényszert. Ez nem tagadható, ám ennek
ellenére a művész megőrzi a válogatás, a komponálás és saját
szemléletének szabadságát. E gyakorlat példái – többek között – Kassák
Lajos, Vajda Lajos, Bálint Endre, Ország Lili, Kováts Albert kollázsai.
Vajda Lajos a harmincas évek virágzó és termékeny politikai mozgalmainak
korszakában alkotta a baloldali szellemben fogant, rendkívül harcos
kollázsait, melyek a parasztság nyomorúságos életének, a gyarmati
kizsákmányolás harcos (akkor még osztályharcnak nevezték) ábrázolásai
voltak. Bálint Endrének a főleg párizsi tartózkodása alatt készült és a
Life fotográfiáiból komponált kollázsai már személyesebbek, de igen
karakterisztikusan jellemzik Bálint szemléletét a politikáról s a
világról. Ország Lili máig is titokzatos lényét és lelki életét formálja
meg kollázsaiban, míg például Kováts Albert kiváló és roppant
szemléletes Fekete Übüje a pöffeszkedés, a hatalom szemléletes, keményen
ironikus, plasztikával szerencsésen gazdagított ábrája. E néhány
említett művész és kollázsaik nem rangsorolást jelentenek. (…)A győri
múzeumba látogatók meggyőződhetnek arról, hogy ritka, élvezetes és
tanulságos kiállítással gazdagíthatták ismereteiket.
(…)


Eredeti
cikk

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Alkotmány és történelem

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017