Az
oktatási tárca az iskolatáskák súlyának csökkentésében
érdekelt
(Forrás: Magyar Hírlap)
Az oktatási tárca két hónapon belül javaslatokat akar
kidolgozni arra, hogy milyen módon lehet csökkenteni az iskolatáskák
súlyát. Egy tegnapi háttérbeszélgetésen több ötlet is felmerült, köztük a
házi feladatok megszüntetése, az otthoni és az iskolai könyvek
szétválasztása, s a könyvek terjedelmének csökkentése, bár ebben a
kiadók egyelőre nem érdekeltek.
„Bár a választék az utóbbi években
egyre bôvül, az alacsony árak a minôség rovására mennek” – mondja egy
százhalombattai családanya. Az iskolás gyerekeknek minden évben
vásárolni kell új füzetparkot borítóval és vignettákkal, tolltartót
tollakkal és ceruzákkal, technikazsákot papírkészlettel, ecsettel,
festékekkel és zsírkrétával. Ha másért nem, azért, mert a tavalyi már
kiment a divatból. A tornazsák kellékeit is évente meg kell újítani,
hiszen a cipôt, ruhát kinövik a gyerekek, bár ideiglenes jellegük miatt
ezeket nem muszáj drágán beszerezni. Az emelkedô tankönyvárak mellett
még gondolni kell a különbözô tanfolyamokra, foglalkozásokra, sportokra,
az osztálypénzre és a menzára, amelyek mind-mind havonta újabb
összeggel terhelik a családi kasszát. (…)
Hogyan lehet csökkenteni az iskolában a gyermekek
terheit? – ez a tanév elején évről évre felmerülő kérdés a szó szoros
értelmében került napirendre az Oktatási Minisztériumban tartott tegnapi
háttérbeszélgetésen. A meghívott szakemberek Magyar Bálint miniszterrel
nem a házi feladatokról vagy a sok tananyagról beszélgettek, hanem
egészen konkrétan az iskolatáskák súlyának csökkentéséről. A
sajtótájékoztatón megjelent Horváth Pákó is, aki szeptemberben megy első
osztályba, s szemléltetésképpen büszkén a hátára is vett egy könyvekkel
megpakolt iskolatáskát.
„Egy
Jász-Nagykun-Szolnok megyében 2000–2001-ben végzett felmérés szerint a
diákok átlagosan 4-7 kilogrammnyi súlyt cipelnek a vállukon” –
ismertette Fekécs Éva védőnő. A tagozatokra, különórákra járó diákok
további 1-1,5 kilót visznek magukkal, s érdekes módon általában a
lányokra jellemző, hogy súlyosabb táskákat hordanak. Bár ma nincs
szabályozás erre, a szakirodalom évtizedek óta azt hangsúlyozza: a
gyermekek legfeljebb testtömegük tíz-tizenkét százalékát vihetik a
hátukon egészségkárosodás nélkül. Ezt a kérdést civil kezdeményezésként
Ballay nagymama karolta fel. Mint mondta: a felmérés óta a diákoknak még
több tanszert kell vinniük a hátukon.
Mint kiderült, a probléma megoldása nem is olyan
egyszerű. Legalábbis szerteágazóbb, minthogy bizonyos könyveket ki
kellene pakolni a gyermekek hátizsákjából. Pálfi József, a Nemzeti
Tankönyvkiadó vezérigazgatója a külföldi példákat sorolva elmondta:
Nagy-Britanniában a diákok eleve nem is viszik haza könyveiket, mert
házi feladataikat az iskolában csinálják meg. Svédországban
szétválasztják az iskolai és otthoni tankönyveket, Portugáliában pedig a
kerekes táska a menő. Meglepő, de a hazai tankönyv-támogatási rendszer a
kiadókat a minél nagyobb terjedelmű könyvek kibocsátására ösztönzi.
Mindezek alapján a hazai oktatás
tartalmának átalakítására is szükség van. Például ha korlátoznák az alsó
tagozatokon a házi feladat kiadását, a diákoknak nem kellene naponta
hazacipelniük a könyveket. Rugási Éva, egy fővárosi II. kerületi iskola
igazgatónője arról beszélt, hogy náluk minden diáknak van zárható
szekrénye, így a könyveket abban elhelyezhetik. Miután a házi
feladatokat a többség az iskolában oldja meg, a diákok jellemzően hétfőn
beviszik az iskolába a táskájukat, és csak pénteken kell hazacipelniük
azt. (Egy kalkuláció szerint az alsó tagozatokon ötszázmillió forintos
beruházással minden gyermeknek lehetne ilyen szekrénye.) Az ötletbörzén
az is felmerült, hogy a terheket csökkentheti, ha a diák csak egy
kapcsos füzetet használ, amelyből a különböző órákon lejegyzetelt
részeket később otthon maga fűzi egybe. Báthory Zoltán
oktatáskutató, egyetemi tanár arra hívta fel a figyelmet, hogy a hazai
oktatás és a pedagógusok túlságosan is a tankönyvekhez kötődnek. A
tanárok nem szokták meg, hogy maguk másoljanak vagy készítsenek a
diákoknak segédanyagokat.
Magyar
Bálint miniszter összegzésképpen azt mondta: az oktatási tárca két
hónapon belül kidolgozza javaslatait a probléma kezelésére.