Hamarosan
megjelenik a Heti Válasz 2008-as Felsőoktatási rangsora, mely több
szempontot figyelembe véve állítja fel a hazai felsőoktatási intézmények
sorrendjét. Az idei felmérés hét képzési területet vesz figyelembe, és
rangsorolja az ilyen oktatást nyújtó egyetemeket és főiskolákat.
(Forrás: [origo])
Az idén először
külön kiadványként, a Heti Válasz Navigátor-sorozat részeként, a laphoz
csomagolva megjelenő rangsor elkészítése egy széleskörű, képzéstől
függően öt illetve hat szempontot figyelembevevő elemzésen alapul, amely
különböző releváns mérőszámok mentén felméri az egyes egyetemek/karok
teljesítményét, és a számok összegzése segítségével kialakítja ezen
intézményék ranglistáját.
Csakúgy mint tavaly, idén
is hét képzési területen belül állítják fel a sorrendet. A kiadványból
megtudhatjuk, mely intézmények nyújtják a legjobb jogi, közgazdász,
szálloda-/idegenforgalmi, média/kommunikáció, informatikai,
gépészmérnöki és orvosi képzést.
A
kutatási módszertan kidolgozásában, a rangsor és az átfogó elemzés
elkészítésében a lap szakmai együttműködő partnere a CEMI – Central
European Management Intelligence Tanácsadó Iroda. A kiadvány többek
között tartalmazza a Mennyit ér a diploma? c. Szonda Ipsos által, a Heti
Válasz megbízásából készített reprezentatív
kutatást.
A nemzetközi legjobb
gyakorlatot követve, számos egymástól független szempont alapján
értékelték az intézményeket, az egyes szempontok azonos súllyal esetek
latba a végső sorrend összeállításakor. A rangsor alapját képező
szempontok a következők: túljelentkezési arány, tipikus foglalkoztatók
(nagyvállalatok) véleménye, fejvadászok véleménye, OTDK helyezések,
diák/tanár arány, illetve a tanári kar összetétele.
A felsőoktatási rangsor intézménye Nyugat-Európában és
az Egyesült Államokban már elterjedt és népszerű. Az első hasonló
rangsor Amerikában jelent meg 1983-ban, mára pedig a továbbtanulási
döntések egyik legfontosabb befolyásoló tényezőjévé vált. Azóta is
minden évben megjelenik, immáron tizenegymillió példányban. A
módszertant, a mérőszámok meghatározását azonban mindenütt a helyi
viszonyokra adaptálták.
Hazánkban
2005-ben dolgozták ki a felsőoktatási rangsor módszertanát, és
készítették el az első, akkor még három népszerű képzés intézményeire
vonatkozó listát.