Az OECD
TALIS vizsgálat keretében 200 általános iskola és gimnázium igazgatóit
és 5-8. osztályban tanító pedagógusait kérdezik meg arról, hogy milyen
körülmények között dolgoznak, hogyan ismerik el munkájukat, milyen
szakmai fejlődési lehetőségeik vannak. (Forrás: OKM)
Ez az első olyan nemzetközi vizsgálat, amelynek célja
összehasonlítható információk gyűjtése az oktatás és nevelés
legfontosabb szereplőiről – a pedagógusokról.
Miért van szükség nemzetközi pedagógus
vizsgálatra?
Számos
OECD országban válságban van a közoktatás munkaerő ellátása: az ún.
„tudásiparágak” agyelszívó hatása érvényesül a pedagógus munkaerőpiacon
is. Miközben a gazdaságilag fejlett országokban a társadalom a
súlyosbodó szociális és népesedési problémák következményeinek
elhárítását az iskolától és a pedagógusoktól várja, a tanárok
kiválasztására, felkészültségük karbantartására, munkafeltételeik,
iskolarendszeren belüli karrierépítési lehetőségeik fejlesztésére:
röviden a jól képzett tanárok megtartására kevés figyelem fordítódik.
Ezen kíván változtatni az OECD TALIS vizsgálat, amelynek távlati célja a
hatékony és méltányos pedagógus munkaerő politika megalapozása
nemzetközileg is összehasonlítható mutatók
segítségével.
Miről,
kikről szól a vizsgálat?
A TALIS vizsgálat háromévente ismétlődő, pedagógusoknak
és pedagógusokról szóló kérdőíves kikérdezés segítségével adatok gyűjt A
tanári munka szakmai elismerése
1. a tanári hatékonyságról és a
tanítás minőségéről 2. az iskola
munkahelyi környezetéről 3. A pedagógusok
szakmai fejlődéséről, képzéséről,
továbbképzéséről 4. Az iskolák közötti
egyenlőtlenségekről.
A 2008-ban
megvalósuló első felmérési ciklusban az 5-8. évfolyamon tanító tanárokat
kérdezik meg . 2012-ben előreláthatólag a tanítók, majd a harmadik
ciklusban a középfokon tanító tanárok megkérdezésére kerül
sor.
Kik vesznek részt
a vizsgálatban?
A
TALIS vizsgálat véletlen mintavételen alapuló kérdőíves kikérdezés. A
vizsgálat nemzetközi szervezője országonként 200 olyan iskolát
választott ki a teljes iskolalisták alapján, amelyekben az alapfokú
iskolázás felső szakaszában (nálunk 5-8. évfolyamon) diákok tanulnak. A
vizsgálat megkérdezettjei az iskolák igazgatói, illetve a kiválasztott
korosztályt tanító tanárok.
A
mintában arányos képviseletet biztosítottak a városi és falusi
iskoláknak, a nagy és kis iskoláknak, a különböző típusú iskoláknak
(nálunk az általános iskoláknak és 6-8. évfolyamos gimnáziumoknak). A
kiválasztott iskolákban véletlenszerűen kiválasztott 20 pedagógust
kérnek fel egy 45 perces kérdőív megválaszolására. Ugyanakkor az iskola
igazgatóját is felkérik egy neki szóló, kb. 40 perces kérdőív
kitöltésére. A vizsgálattal kapcsolatos adminisztrációt kérdezőbiztosok
végzik, akik a kiválasztott iskolákat megkeresik. A vizsgálat
adatgyűjtésére 2008. február, március és április hónapban kerül sor. Az
első nemzetközi és hazai eredmények közlése 2009 szeptemberében várható.
Magyarországon a vizsgálat szervezője az OKM megbízásából az
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, a lebonyolítást a TÁRKI
Társadalomkutató Intézet végzi.
Mi a vizsgálat
haszna?
A PISA
eredmények számos ország politikusait és közvéleményét sokkolták.
Magyarország ezek közé tartozott. Az elemzések azonban a tanárok
nézőpontját nem tükrözik, nem is tükrözhetik, hiszen a PISA vizsgálat
megkérdezettjei az iskolaigazgatók és a diákok voltak. Az OECD TALIS
vizsgálata az első olyan nemzetközi vizsgálat-sorozat, amelynek
elsődleges megkérdezettjei a tanárok. A vizsgálat eredményeként olyan új
nemzetközi és sajátosan hazai tényfeltáró elemzések várhatók, amelyek a
pedagógus munka szakmai megbecsülésének jó gyakorlatait tárhatják fel,
illetve a pedagógiai munka sajátos szempontjaival szembesítik az
oktatáspolitikai döntéshozókat.
Vannak-e személyes következményei a
részvételnek?
A
vizsgálat tervezőinek meggyőződése, hogy az emberi erőforrás – a tanári
kar – az iskola legnagyobb értéke. Ahhoz, hogy erről hiteles
információkat kaphasson az oktatásirányítás, maguknak a testület
tagjainak a konstruktív, kölcsönös bizalmon alapuló együttműködése
szükséges.
A vizsgálat során a
felkeresett tanároktól, illetve iskolaigazgatóktól egy-egy 45, illetve
40 perces kérdőív kitöltését kérik. A felmérés tervezői gondosan
ügyeltek arra, hogy a kérdőív hosszúsága elviselhető legyen. Azt viszont
kérik, hogy a kitöltő szánja rá azt az időt, ami a figyelmes
olvasáshoz, a válaszok mérlegeléséhez szükséges.
A vizsgálat vezetői a kérdőív kitöltésével
rendelkezésre bocsátott személyes információk bizalmas kezelését
garantálják. Az OKM által megadott teljes iskolajegyzék alapján az OECD
által megbízott intézmény választotta ki a vizsgálatban résztvevő
iskolákat, s ezen belül a tanárokat, akiknek nevét sem a kérdezőbiztos,
sem a vizsgálat anyagának feldolgozói nem ismerik meg. A vizsgálat
eredményeiről összesített adatok kerülnek közlésre, egyedi iskolai
adatokat az elemzők nem adhatnak ki sem iskoláknak, sem
önkormányzatoknak sem más hatóságoknak.
Milyen hazai testületek támogatják a
TALIS vizsgálatot?
A
vizsgálatot támogatja a Pedagógus Szakszervezet, A Pedagógusok
Demokratikus Szakszervezete, a Tanárképzők Egyesülete, a Gimnáziumok
Országos Szövetsége. Képviselőik tagjai a vizsgálat Felügyelő
Bizottságának. E szervezetek képviselői egyetértenek abban, hogy az OECD
tanárfelmérés alkalmat ad a pedagógusok szakmai és munkavállalói
szempontjainak megfelelő, a pedagógiai munka minőségét és feltételeit
feltáró helyzetelemzésre, hosszú távon az iskolai tanítás feltételeinek
javítására.