Francia egyetemi tanárok a történelem- és földrajzoktatás megnyirbálása ellen
2009. december 16. szerda, 0:00
Húsz,
többségében történész egyetemi tanár közös állásfoglalásban emelte fel
szavát a francia középiskolai reform egyik pontja ellen, amelynek
értelmében az úgynevezett tudományos középiskolai tagozat végzős
osztályainak tanrendjéből törölnék a történelem és földrajz tárgyat.
(Forrás: globusz.net)
A Luc Chatel
oktatási miniszterhez intézett felhívás „rövidlátónak” nevezi az új
szabályozást és annak visszavonását követeli.
A reform tervezetét Luc Chatel
csütörtökön terjeszti a Legfelső Oktatási Tanács (Conseil Supérieur de
l’Éducation). Ennek értelmében azoknak a gimnazistáknak az
órarendjéből, akik az úgynevezett tudományos tagozatot választották, az
utolsó évben törlik a földrajz-történelem oktatást, hogy tudományos
tantárgyaikra összpontosíthassanak. Az érettségit az előző
évben tennék le a kettős tárgyból, és heti négy óra szerepelne belőle a
tanrendből.
Az egyetemi tanárok
felhívása az aláírók megdöbbenésének ad hangot a tervezett lépéssel
kapcsolatban, szerintük az „nyilvánvalóan ellentétben áll a fiatal
franciák 21. századi képzésének követelményeivel”. A globalizáció
órájában a történelem és a földrajz különösen fontos ahhoz, hogy az
emberek tájékozódni tudjanak a világban, egyes magas szintű képzési
programokhoz pedig el sem lehet jutni e két tárgy ismerete nélkül –
húzták alá.
Az egyetemi tanárok
arra is felhívják a figyelmet, hogy miközben Sarkozy elnök és kormánya
országos vitát kezdeményezett a nemzeti identitásról, ez a lépés
megfosztja a francia fiatalok egy részét azoktól az eszközöktől, amelyek
ahhoz szükségesek, hogy a kérdésről tudományos és kritikus véleményt
alakíthassanak ki, és így megnyitja az utat a sommás és zsigeri
reagálások előtt. Ezért az aláírók szerint a tervezett intézkedés
rövidlátó utilitarizmust fejez ki, és ellentétben áll a francia oktatási
rendszer olyan kinyilvánított céljaival, mint az intellektuális
látóhatár kiterjesztése, mai világhoz való alkalmazkodás és a jövendő
állampolgárok kritikus gondolkodásának ösztönzése.
A tudományos tagozatot az általános képzésben részesülő
diákok többsége választja. A gimnáziumi reformot Nicolas
Sarkozy pusztán orientációs jellegűnek minősíti. Az államfő októberben
azt kérte, hogy 2010 őszétől vezessék be. Az első (az érettségit
megelőző) osztályban tervezett változtatások 2011-ben, a végzős
osztályban pedig a következő évben lépnének életbe.