• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A legtöbb roma pedagógusnak tanul
2002. április 30. kedd, 0:00

Érdekes
információk egy tanulmányból
(Forrás: Népszabadság)

A legtöbb roma hallgató pedagógusképzésben vesz
részt, ezen belül is a tanárképző főiskolák állnak az első helyen –
derül ki az Oktatáskutató Intézet tanulmányából. A fővárosból és a
nagyvárosokból a cigány hallgatók alig negyede, több mint negyven
százaléka községekből érkezik.
 
A roma
hallgatók a legnagyobb arányban a budapesti felsőoktatási intézményekben
tanulnak, de kiemelkedően sok cigány származású diákot iskolázott be a
Pécsi Tudományegyetem is – derül ki az Oktatáskutató Intézet
tanulmányából. A Forray R. Katalin vezetésével készült kutatás
adatbázisát a Magyarországi Cigányokért Közalapítvány ösztöndíjában
részesülő 950 nappali tagozatos hallgató által kitöltött kérdőívek
képezték (38 adatlap értelmezhetetlen volt).


A Szabolcs-Szatmár-Bereg, illetve Vas megyei
intézményekben kevés roma diák tanul, ami azért is feltűnő – állapítja
meg a tanulmány –, mert az országnak ebben a térségében igen sok cigány
él. A legtöbb roma Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből jut el a
felsőoktatásba, ezt követi Budapest, majd Jász-Nagykun-Szolnok és
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye. A kutatásból kiderült: a települési
hierarchiában lefelé haladva egyre nagyobb a roma hallgatók aránya. A
fővárosból és a nagyvárosokból ugyanis a cigány hallgatók alig több mint
negyede érkezik, a községekből viszont több mint negyven
százaléka.


A legtöbb cigány hallgató
pedagógusképzésben vesz részt, ezen belül is első helyen állnak a
tanárképző főiskolák. Az egyetemi szintű bölcsészettudományi szakok,
valamint az óvó- és tanítóképző szakok csaknem azonos számú hallgatóval a
második helyen állnak. A tanulmány rávilágít: a közhiedelemmel
ellentétben viszonylag magas a műszaki területen is a roma tanulók
aránya: ezt a képzést inkább a fiúk – a nappali tagozatos roma fiúk
negyede – választják. A műszaki tudományokat a művészeti képzés követi:
ez az esetek csaknem mindegyikében a zeneművészetet jelenti. A lányok
ebben a képzésben is csak igen kis számban képviseltetik
magukat.


Nagyon kevés, mindössze
négy roma vesz részt felsőfokú katonai és rendőri képzésben (ketten a
rendőrtiszti főiskolán, ketten a nemzetvédelmi egyetemen tanulnak).
Alacsony a cigány diákok aránya az egyetemi szintű egészségügyi
szakokon: elsősorban az orvosképzésben, illetve a szülésznő és
ápolónőképzésben (15 fő) is, valamint a hittudományi szakokon (16
fő).


Az óvó-, tanító- és tanárképző
szakokon a községekből érkezők vannak túlsúlyban, míg a művészeti,
illetve jogász szakokra elsősorban budapestiek és nagyvárosiak
kerülnek.


(Népszabadság, 2002.
április 30.)

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Cigányok a történelemtanításban

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017