A
videojátékok azonban nem járulnak hozzá e képességek alakulásához
(Forrás: Index)
A számítógéppel korán megismerkedő óvodás korú gyermekek
tanulási képességei hamarabb kifejlődnek, mint azoké a társaiké, akik
nem jutnak számítógépes ismeretekhez iskolás koruk előtt, a videojátékok
azonban nem járulnak hozzá e képességek alakulásához – állapították meg
amerikai kutatók.
Két amerikai
egyetem, a detroiti Wayne Egyetem, illetve az Ohio Állami Egyetem
munkatársai három-öt éves kisgyermekeket vizsgáltak, akik egyedül, vagy
felnőtt segítségével hetente három-négy alkalommal leültek a
számítógéphez. Ezek a kicsik a komputert nem használóknál magasabb
pontszámokat értek el az iskolaérettségi, illetve a tanulási
képességeket vizsgáló teszteken, írta a Pediatrics című amerikai szaklap
a két egyetemi kutatócsoport közös tanulmányát idézve.
A kutatók azonban azt is
kimutatták, hogy bár az otthon számítógépet használó gyermekek 56
százalékának van elektronikus, vagy videojátéka, ezek nincsenek
kapcsolatban a vizsgálat során megállapított képességfejlődéssel, hiszen
a videojátékkal nem rendelkező ifjú felhasználóknál ugyanolyan mértékű
tanulási képességfejlődést tapasztaltak.
Azt már néhány korábbi vizsgálat is megállapította,
hogy a korai gyermekkori számítógép-használat fejleszti a gyermekek
finommozgás-képességeit, és javítja készségüket a számok és betűk
felismerésére. Ami a gyermekek nyelvi-kommunikációs képességeit illeti,
az óvodáskori számítógép használat nem jelentett érdemleges előnyt.
Bár egyes kutatók szerint a
számítógép elvonja a kicsiket az ebben az életkorban alapvető
jelentőségű tevékenységtől, a pajtásokkal, illetve gyermekjátékokkal
való játszástól, a mostani vizsgálat arra mutatott rá, hogy a
legifjabbak a számítógépet a legváltozatosabb módon használják,
önmagában is mintegy játékként kezelik. Van, aki elektronikus játékot
játszik, de sok gyermeknek vásárolnak a szülei az életkoruknak megfelelő
oktató programot, mások az egérrel játszanak, képeket nézegetnek, vagy
gépelnek, illetve egyszerűen megfigyelik és utánozzák a számítógépet
használó szülőt, vagy idősebb testvért.