Mit
tehet a szülő akkor, ha fél éve semmit nem tud gyereke tanulmányi
eredményéről, mert a tanárnő nem tudja vagy nem akarja megírni az
értékelést?
(Forrás: Magyar Rádió)
Az új oktatási törvény szerint az elsős gyerekek
munkáját nem osztályzatokkal, hanem írásbeli értékeléssel minősítik. De
mit tehet a szülő akkor, ha fél éve semmit nem tud gyereke tanulmányi
eredményéről, mert a tanárnő nem tudja vagy nem akarja megírni az
értékelést? Móri Árpádné általános iskolai igazgató helyettes elmondta,
hogy körülbelül tíz évvel ezelőtt kezdtek el egy olyan típusú tanulási
módszert, ami alkalmazkodik a gyerekek egyéni különbségéhez. Az egyéni
képességfejlesztést helyezték előtérbe, megváltoztatták a tantermek
berendezéseit, majd rájöttek, hogy ezzel az értékelési rendszerükön is
változtatni kell, mert hiszen ha a gyereknek engedik, hogy a saját
tempójában és idejében haladjon az ismeretszerzésben, akkor ezt nem
„csaphatták agyon” egy hármas, vagy négyes osztályzattal. Végül nyolc
évvel ezelőtt a pedagógiai programjukban elfogadták a jegy nélküli
értékelést az első osztályban. Egy leíró, személyre szóló értékelési
formát alkalmaznak, amit a gyereknek fogalmaznak, tehát ő is értheti, és
a magáénak érezheti ezt a fajta személyre szóló
értékelést.
Félévkor és év végén
kapnak értékelést a gyerekek. Ebben tantárgyi értékeléseket is
megfogalmaznak – az igazgató helyettes szerint ennek megírása a
legkönnyebb, mert ez kapcsolódik a gyerek órai munkájához, a
tananyaghoz, a képességfejlesztéshez, az órai viselkedéséhez,
szorgalmához, tehát ezek megírása nem okozott különösebb nehézséget.
Sokkal inkább gondot okozott a tanároknak a magatartás és a szorgalom
értékelése, mert itt mindenegyes szónak súlya van és nem mindegy, hogy
egy kisgyereknek hogyan fogalmazzák meg a mondanivalókat, például a
magatartásáról.
Móri Árpádné
elmondta, hogy először azt gondolták, hogy a szöveges értékelést majd
csak a gyengébben, a lassabban haladó tanulók fogják értékelni, de ennek
ellenkezője történt, mert a jó tanulók is nagyon büszkék rá. Tud olyan
esetről is, amikor a gyerekek bekeretezték és kirakták a falra. A
szöveges értékelés egy értékelési rendszer része, tehát kiegészíti a
mindennapos értékelést. Az igazgató ugyanakkor nagyon fontos tartja,
hogy a szöveges értékelés nem szünteti meg azt, hogy tanév közben a
gyerekek visszajelzést kapjanak a munkájukról, mert anélkül semmit sem
érne az egész.
Az igazgató helyettes
szerint most, hogy mindenhol kötelezővé vált a szöveges értékelés a
jegyek helyett, a legtöbb helyen az aláhúzásos módszerrel fogják
kezdeni, ami teljesen természetes, mert meg kell tanulniuk azokat a
kifejezéseket és szavakat, amelyeket használni fognak a gyerekek
esetében. Ugyanakkor biztos benne, hogy egy idő után ők is látni fogják,
hogy nem ez a leghatékonyabb és ezen változtatni fognak. „Talán ez a
szöveges értékelés olyasmi, mint amit mi csinálunk tanítók, hogy keltsük
fel a gyerekek vágyát valami iránt, mert akkor szívesen fogják
csinálni. Azt hiszem ez elmaradt, hogy keltsük fel a tanítók vágyát ez
iránt és akkor szívesen fogják írni. Sokan úgy érzik, hogy a fejük
felett döntöttek arról, hogy őnekik pluszmunkát kell végezni és ez nem
jó. Ez nem jó, mert ez sokat árthat. Mert azt hiszem, hogy szöveges
értékelésnek az egyik legnagyobb veszélye a szubjektivitás és a hatása,
mert ezt majd elő lehet venni egy hét múlva is, meg két hét múlva és ha
egy mondat vagy egy szó fáj, akár a gyereknek, akár a szülőnek, akkor
azt újra el lehet olvasni és újra rossz irányba viszi el az egész
kapcsolatot a pedagógus-gyerek kapcsolatot. Azért vezették be, úgy
gondolom a szöveges értékelést, mert a gyerekek között óriási
képességbeli különbségek vannak. Ne akadályozzunk meg egy gyereket
azért, mert szociálisan hátrányos helyről jön, tehát olyan a családi
körülménye, ami megnehezíti az ő iskolai pályafutását és éveit. A másik,
hogy az ismeret túlsúlya helyett, most a képesség került előtérbe. A
képességfejlesztés. Márpedig képességeket milyen módon osztályozzak?
Annak a fejlődését sokkal egyszerűbb megfogalmazni és ily módon
értékelni, mint egy osztályzattal” – véli Móri Árpádné általános iskolai
igazgató helyettes.