Országszerte
„befonta” az általános- és középiskolákat a Sulinet-Közháló széles sávú
internetes hálózata, de ez számos problémát is felvetett. Mit tegyenek,
ha valaki megkárosítja az iskola vagyonát, mert megváltoztatja a
hardverek beállításait?
(Forrás: Népszabadság)
Országszerte „befonta” az általános- és középiskolákat a
Sulinet-Közháló széles sávú internetes hálózata, de ez számos problémát
is felvetett. Az iskoláké a felelősség, hogy eldöntsék, mi a teendő a
számítógépes hálózatot ért vírustámadások vagy rosszindulatú betörések
esetén. Mit tegyenek, ha valaki megkárosítja az iskola vagyonát, mert
megváltoztatja a hardverek beállításait? Vagy szeretnék a diákok számára
a nem kívánt oldalakat kiszűrni. Az informatikai eszközök biztonsága a
tanítás alapfeltételévé vált.
A Sulinet hálózatába 2005 szeptemberéig közel 5000 intézmény
ötvenezer felhasználóját kötötték be, a rendszer támogatását a Sulinet
ügyfélszolgálata végzi. A támogatás egyik formája az internetes
távfelügyelet, amit ingyenesen igényelhettek az iskolák. A
Sulinet-Közháló távmenedzsment szolgáltatását jelenleg 1012 végponton
„kapcsolták be”. A leggyakrabban igénybe vett szolgáltatás a
vírusvédelem, ami a folyamatos „őrködés” mellett a frissítéseket és a
beállítások ellenőrzését is jelenti. A rendszert leginkább egy
nagyvállalati hálózatfelügyelethez lehetne hasonlítani, sokszor érezzük
is úgy, hogy „ágyúval lövünk a verébre” – mondta el lapunknak Holl
Krisztián, a távfelügyelet munkatársa. Sajnos nem egységes a környezet,
van, ahol korszerű gépek és nagy sávszélesség várja munkatársainkat,
van, ahol viszont évtizedes gépmatuzsálemeket kell(ene) megbízhatóan
üzemeltetnünk. Az idei tanévben bevezetett normatíva (www.om.hu) felhasználásával talán
javulhatnak a tanítás technikai feltételei is.
Fontos tényező még a gépekkel dolgozó emberek
informatikai kultúrája. Legtöbbször olyan helyen veszik igénybe a
szolgáltatásokat, ahol nincsenek rendszergazdák, jobb esetben a
számítástechnika szakos tanárok végzik a gépekkel kapcsolatos munkát,
rosszabb esetben – ez a gyakoribb – teljesen laikusok.
Egy kis faluban tanító, a
rendszergazdai feladatot is ellátó informatika szakos tanárnő szerint a
diákok mellett felkészülés címén internetező tanár kollégái okozzák a
legtöbb gondot az iskolai belső hálózaton. Óvatlan letöltések, gondatlan
kattintgatás, fertőzött adathordozók használata – és már hemzsegnek is a
vírusok, kémprogramok, férgek. Az iskolai tartalomszolgáltatást és
annak ellenőrzését Magyarországon – szerencsére – nem szabályozza
központi intézkedés. Minden iskola maga alakítja ki a tanulók, tanárok
számítógép- és internethasználatának ellenőrzési metódusát. A legtöbb
helyen csak engedéllyel és felügyelettel tartózkodhatnak a gépteremben a
diákok, kockás füzetben vezetik a gépeket használók adatait, és
lehetőség van az ún. naplófájlok ellenőrzésére is. A szaktanárok
folyamatosan képzik magukat és kollégáikat is az informatikai biztonság
témájában. Műszakilag van lehetőség az ún. képernyőmegosztásra is,
amikor az ellenőrzés akár egy távoli gépről is elvégezhető. Az ehhez
szükséges borsos árú programot a távmenedzsment szolgáltatás keretében
ingyenesen kapják meg az iskolák.
A
Microsoft és az Internet Content Rating Association (ICRA) nemrég tette
közzé ingyenes bővítményét a MS Of-fice FrontPage 2003 nevű
webhelykészítő programhoz. Az új eszközzel a webhelyké-szítők
ICRA-tartalomcímkéket rendelhetnek a webhelyekhez. Az ICRA-címkerendszer
segít megakadályozni, hogy a gyermekek káros webhelyekhez férhessenek
hozzá.
Az ingyenes programbővítmény
a telepítés után elvezeti a honlapkészítőket az ICRA webhelyére, ahol
kitölthetnek egy kérdőívet a honlap tartalmával kapcsolatban. Ezután az
ICRA webhely előállít egy tartalomcímkét, amit a készítők a bővítmény
segítségével hozzáilleszthetnek az oldalhoz. Így a böngészők szűrői
felismerik a hely tartalomcímkéjét, és automatikusan blokkolhatják a nem
megfelelő tartalmat. Hazánkban ilyen szoftvert az iskolákban nem
alkalmaznak.