Csökkent
az érdeklődés a jogi és a bölcsészkarok iránt, miközben egyre többen
vágynak természettudományi, műszaki képzésre – derül ki a felsőoktatási
felvételi adatokból.
(Forrás: HVG)
Hatottak az egyetemre-főiskolára jelentkezőkre a
kormányzati állásfoglalások, jelentősen csökkent például a
pedagógusképzésre felvételizők száma. Sokkal kevesebben akarnak tanítók,
óvodapedagógusok, gyógypedagógusok lenni, mint tavaly. Az Országos
Felsőoktatási Információs Központ (OFIK) által feldolgozott jelentkezési
lapok tanúsága szerint – lapzártánkig a mintegy 120 ezer jelentkezőből
valamivel több mint 100 ezer diák adatait összesítették – sok
tanítóképző súlyos gondokkal nézhet majd szembe. Az államilag
finanszírozott nappali alapképzésre tanító alapszakon ugyanis első
helyen mintegy feleannyi diák jelentkezett, mint 2006-ban. Pedig már
tavaly is volt több olyan intézmény, amely e szakra csak a minimális, 78
ponttal vett fel diákokat, s a ponthatár sehol sem érte el a 100
pontot.
A Nyugat-magyarországi
Egyetem győri Apáczai Csere János Karára tavaly 92-en jelentkeztek első
helyen államilag támogatott nappali alapképzésre, ám így is elég volt a
minimális pontszám a 121 felvett diák közé való bekerüléshez. Az idén
alig több mint feleanynyian jelentkeztek első helyen, mint tavaly, s
ezzel még jól is állnak a győriek. A kaposvári tanító szakon ugyanis már
egyharmadára esett vissza az első helyen jelentkezők száma, így oda
valószínűleg a tavalyi 89 pontnál kevesebbel is be lehet majd jutni.
Bonyolítja a kalkulációt, hogy az Oktatási és Kulturális Minisztérium
még nem közölte, mekkora lesz az egyes szakok országos kerete. Pedig
minden ettől függ: ha például a tanítói szak államilag finanszírozott
létszámkeretét nagyon alacsonyan állapítják meg, akkor egyrészt
magasabbak lehetnek a ponthatárok, másrészt viszont egyes intézményeknek
nem éri már meg elindítani a szakot.
Jelenleg azt lehet tudni, hogy egyes képzési
területeknek mekkora az államilag finanszírozott létszámkerete. Az egész
pedagógiáé például 2 ezer fő, miközben tavaly csak nappalis tanító
szakra 1333 diákot vettek fel. E számhoz hozzá kell számítani az
államilag támogatott levelező képzést is, s mindezt az
óvodapedagógusokkal, gyógypedagógusokkal együtt. Mindent összevetve: az
év elején már látszott, hogy kisebb lesz a keret, s talán ezt az
üzenetet vették a jelentkezők, s ezért jelölték be kevesebben ezt a
képzést. Az azonban, hogy ezen belül az egyes szakok kerete nincs
megállapítva (és így nem is jelent meg a felsőoktatási tájékoztatóban),
hátrányos a diákoknak, mert nem tudják esélyeiket belőni annak ismerete
nélkül, hogy egy-egy intézmény ilyen szakára mennyi diák vehető
fel.