A
középkori erődnek átalakított iskolába lépve azonnal elkapta a Hír6.hu
stábját két lovag, és arról faggattak minket, vajon mi járatban van két
kívülálló idegen Mátyás udvarában… (Forrás: Hír6)
Hamar tisztáztuk a helyzetet, hogy mi tulajdonképpen
holmi krónikások lennénk, így kérésünkre azonnal a trónterembe kísértek a
marcona katonák.
Megérkezésünkkor a
királyi pár trónján ülve nézte hű alattvalóit, amint azok éppen egy
modern lovagi tornán mérték össze erejüket egy sorversenyen. Előtte az
uralkodó megtekintett egy mesejelenetet az alsós évfolyamosoktól, és egy
hamisítatlan bajvívást is.
De
hogyan jutott el az iskola a reneszánsz korig? Hosszas előkészületek
után a rendezvény hetének első napján küldönc érkezett az intézmény
minden csoportjához és tanosztályához. A vendégcsapatokhoz
Nagybánhegyesre és Mezőkovácsházára postai úton jutott el a Mátyás
korabeli meghívó. Ebben a levélben részletesen le lett írva a reneszánsz
hét feladata, illetve az iskola-nap rendezvényeiről is így kaptak
tájékoztatást a gyerekek. A témavezető pedagógusok tervet készítettek a
feladatok megvalósításához, amit a tanulók is megkaptak. Ezekre először
felkészültek, majd a nagy napon nekiálltak a feladatok
teljesítésének.
A trónteremben a
kancellárral beszélgetve kiderült, hogy némi demokráciát is csempésztek a
középkorba, hiszen a „nép” maga választotta királlyá Mátyást, –
mégpedig titkos szavazással – akit Beatrix királynővel együtt azon
nyomban meg is koronáztak.
Mindezek
után a vár bejárását tűztük ki célul. Az erőd minden terme egy-egy
műhely volt, ahol lázas munka folyt.
A fejlesztő csoport só-liszt gyurmából ékszereket,
pénzérméket gyártott, az értelmileg akadályozott csoport kódexeket,
könyveket, címereket készített a középkori nyomdatechnika
segítségével.
Az alsó évfolyam a
falusi, városi életformát mutatta be, a felső tagozatosok pedig korhű
ételeket, italokat készítettek. Ezeket nekünk is volt szerencsénk
megkóstolni, még ha a délidőben kezdődő nagy „reneszánsz lakomára” és az
azt követő bálra már nem is maradhattunk.
A 10. osztályosok munkájának köszönhetően „felépült” a
Visegrádi vár makettje és megjelent Mátyás udvara. Az ő kezük munkáját
dicséri az iskola folyosójának és tornatermének korhű dekorációja is. A
vár folyosóin barangolva találkoztunk Kinizsi Pállal, aki épp bajvívásra
oktatta vitézeit.
Megtudtuk, hogy
az eseményről – melyet pályázaton nyert pénzből valósítottak meg –
utánkövetésként elégedettségi mérést végeznek a résztvevők minden
szintjén. A főszervezők – Curpásné Rosinsky Tünde, Szemenyeiné Farkas
Szilvia és Vetró László – kérdőívek töltetnek ki a gyerekkel, melynek
kiértékelése után felmérhető a program sikere, illetve a jövőre nézve az
esetleges hibákról is visszajelzést kaphatnak.
A tanulók által elkészített produktumok alkalmasak
arra, hogy az évfolyamok felhasználják a tanulás folyamán, így
színesítve, és vizuálisan megerősítve a tananyagtartalmat. Az intézmény
iskola-napi dekorációja az egész év során fent marad, így a reneszánsz
hangulat emlékezteti a gyerekeket munkájuk szépségére, tartósságára,
serkentve a környezetre való figyelést, ennek megóvását és
megőrzését.