Az
internet térhódítása töretlen: 2010-re nagykorúvá válik az első
internetes generáció, több mint 1,5 millió választópolgár, és addigra
akár 4,5-5 milliót is elérhet az internetezők száma Magyarországon. Ez a
tömeg mind politikai, mint gazdasági értelemben elbillentheti a mérleg
nyelvét. (Forrás: NOL)
Ezekre a
számokra üzletet lehet és érdemes építeni, és ennyi ember már a
választást is erősen befolyásolhatja. Az internetes gazdaságban még tart
a „területfoglalás”: komoly lehetőségei vannak annak, aki időben eszmél
és elsőként lép piacra vagy fejleszt üzletet itthon, a régióban vagy
akár a globális piacon.
Mind többen ismerik fel
mindezt, és ezzel magyarázható, hogy igen nagy érdeklődés mellett kezdte
meg munkáját kedden Tihanyban az Internet Hungary 2008, a szakmai
legnagyobb hazai rendezvénye, amelynek aktuális fő üzenete: 2010-re
Magyarországon is megkerülhetetlenné válik az internet. A kétnapos
konferencia résztvevői külföldi és hazai szakértők tolmácsolásában
ismerhetik meg a legújabb globális és magyar trendeket, és cserélhetnek
véleményt – vagy „csak” névjegykárgyát, ami egyébként ebben a szakmában
nem ritkán aranyat ér.
Hétköznapjaink már ma is
nehezen elképzelhetőek az internet nélkül, egy-két éven belül pedig az
élet legtöbb területén megkerülhetetlenné válik – magyarázza
Csermely Ákos, a rendezvény „atyja”. Vannak még kételkedők, akiknek
nincs weblapjuk, csak egy áruházuk a város szélén. Vannak politikai
erők, civil szerveződések, amelyek már felismerték az internet erejét,
és mások, amelyeknek weblapjuk ugyan van, de online stratégiájuk,
jövőálló elképzelésű viszont annál kevesebb.
Az
alulról építkező demokrácia hangjai a blogtól a chatig egyre erősödnek:
aki ügyes, az Magyarországon már ma is elérhet 3,5 millió embert az
internet segítségével. A szólás szabadsága mostanra határt szab a média
és a politikai hatalmak kontrollálatlan megnyilatkozásainak. Már nem
csak azé a sajtó szabadsága, akinél a „nyomdagép” van, hanem bárkié, aki
megtanulja a véleménynyilvánítás hatékony eszközeként használni az
internetet – véli Csermely
Ákos.
Miskolczy Csaba (Blogter) erősen
szkeptikus a piac növekedést illetően. Szerinte a magyar internetes piac
jóval a lehetőségei alatt teljesít. A cseh piac például négyszerese a
mienknek. Míg nálunk néhány millió euróért kelt el mostanság egy
szolgáltatás, a cseheknél egy hasonlóért előfordul, hogy csaknem
egymilliárd eurót fizettek. Egy közös van a két piacban, hogy óriási a
piac koncentrációja, a három piacvezető kapja az összbevétel
háromnegyedét.