Vajon
mit jelenthet egy mai általános iskolásnak, ha kimondjuk: 1956? Él-e
benne kép, történet az ötvenkét évvel ezelőtti forradalomról? S mi
történik akkor, ha a mai tizenévesek egy olyan naplót kapnak a kezükbe,
melyben egy 12 éves kisfiú mesél az októberi napokról?
(MTI-OTS)
Az ARC legújabb gyerekrajz
pályázatának meghívott résztvevői most Csics Gyula egykori naplója
alapján rajzolják meg benyomásaikat, a legjobb alkotásokat pedig majd a
Felvonulási téren állítják ki.
Él-e
benne kép, történet az ötvenkét évvel ezelőtti forradalomról? S mi
történik akkor, ha a mai tizenévesek egy olyan naplót kapnak a kezükbe,
melyben egy 12 éves kisfiú mesél az októberi napokról? Az ARC legújabb
gyerekrajz pályázatának meghívott résztvevői most Csics Gyula egykori
naplója alapján rajzolják meg benyomásaikat, a legjobb alkotásokat pedig
majd a Felvonulási téren állítják ki.
Egy fiú, Gyula, 1956. október 23-án elhatározza, hogy
naplót ír. Mindössze 12 éves tárgyi emlékeket gyűjt, lerajzolja a
szétlőtt házakat, mellesleg hegedűórára jár és külön-németre. Gyula
részletesen, kronológiai hűséggel számol be az 1956. október 23. és
1957. március 15. közötti hónapokról. Úgy, hogy az vélhetően egy mai 12
éves iskolás számára is érdekes lehet, a kisfiú leírásain, rajzain
keresztül átélheti azokat a napokat, amelyeket eddig talán nem vagy
csupán részleteiben ismert.
Az ARC
legújabb gyerekrajz pályázata pontosan arra kíváncsi, vajon hogy tud
2008-ban azonosulni a mai 12-14 éves korosztály az akkori, velük hasonló
korú gyerekek gondolataival, emlékeivel, történeteivel –
meséli Bakos Gábor, az ARC ügyvezető igazgatója. – A pályázat talán
legérdekesebb eleme, amire természetesen a leginkább kíváncsiak vagyunk,
hogy vajon az a generáció, amelynek nincs emléke 1956-ról, hogyan tudja
megfogalmazni a számára távoli történelmi eseményt, tovább tudja-e
gondolni képként vagy egy történet szintjén mindazt, ami 1956-ban
valamennyi kisiskolással megtörtént. Alapul pedig egy nagyszerű
forrásművet kapnak, Csics Gyula 1956-os naplóját, amely minden
részletében korhű dokumentuma, ugyanakkor egy gyerek számára is
élvezetes olvasmánya az akkori időszak eseményeinek.
Meghívásos pályázatunkon most három általános iskola
vesz részt, egy szentendrei, egy berettyóújfalusi és egy budapesti
iskola diákjai öntik vizuális formába érzéseiket, gondolataikat, miután
elolvasták a naplót. Izgatottan várjuk az 1956-os naplót alapul vevő
rajzpályázat eredményét, amelynek legjobbjait az ARC plakátkiállítás
hagyományainak megfelelően, a budapesti Felvonulási téren láthatnak az
érdeklődők.
Hogy általában mit
tudnak a mai tizenévesek az 1956-os forradalomról? – Úgy tapasztalom,
hogy még a nyolcadikosok is nagyon keveset – mondja Lászlóné Szanda
Judit, a budafoki Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
történelem tanára. – A hívószavak, például a lyukas zászló, Nagy Imre
neve, az orosz tankok – többnyire felidézik bennük 1956-ot. Persze
minden évben rendre kiderül, hogy vannak, akik október 23-án kimennek a
Rákoskeresztúri köztemetőbe, mások megnéznek közösen egy 56-ról szóló
filmet a családjukkal, aztán beszélgetnek róla, szóval azért vannak
benyomásaik. Sajnos a nyolcadikos tananyag csak második félévben
foglalkozik a II. világháború utáni időszakkal, nagyon kevés időnk jut
arra, hogy érdemben beszéljünk a történelmi eseményekről, így 56-ról is.
Ahhoz, hogy a tizenéves gyerekek későbbi, középiskolai ismeretanyagát
megalapozzuk 1956-ról, az általános iskolákban elsősorban arra van
szükség, hogy megteremtsük az érzelmi kötődést. Ezt pedig az ő korukban
leginkább azzal tudjuk elérni, ha minél több tárgyi emléket mutatunk meg
nekik, vagy történetet mesélünk el. Minél több benyomásuk lesz egy
korról, annál jobban felkeltjük az érdeklődésüket, s így talán sikerül
megtalálnunk azt a kapcsot, ami egy ma élő 12 éves fiút az akkori
eseményekhez köthet.
További
információkért látogasson el a www.arcmagazin.hu
weboldalra.