Megadóztatják
a kínai online játékosokat és az aktív szörfölőket. A kínai adóhivatal a
múlt héten jelentette be, hogy 20 százalékos jövedelemadóval sújtja a
virtuális pénzbevételeket, írja a The Wall Street Journal. (Forrás:
hvg.hu)
A törvénykezés azokat az
online játékosokat célozza meg, akik a hobbijukhoz szükséges virtuális
pénzzel tudnak a játékokban részt vevő virtuális énjüknek,
azaz avataraiknak jobb felszerelést vagy képességeket venni,
illetve akik a kínai chat-rendszerek és portálok azon szolgáltatásait
használják, amelyeknek működtetéséhez elengedhetetlen a virtuális
pénz. Ilyen például a Tencent Holding által
üzemeltetett QQ beszélgetőrendszer, amelynek használatával a
begyűjthető „Q-érmékkel” online játékfejlszereléseket és e-ajándékokat
lehet vásárolni.
Az iResearch kutatócég felmérései
szerint a kínai virtuális pénzpiac évi 15-20 százalékos növekedést
produkál, ezen évente több milliárd jüan értéknek megfelelő virtuális
pénz cserél gazdát. Ez a gyors növekedési érték már így is félelmet
keltett a kínai törvényhozók körében. Jelenleg Kínában már nem is lehet
virtuális pénznemet jüanná váltani. A hatóságok attól is tartanak, hogy a
virtuális és a valós pénznemek közti szabad átjárás nemcsak
inflációhoz, hanem jelentős pénzmosáshoz is
vezethet.
A rendelkezés nagy felháborodást keltett a
már így is eléggé behatárolt kínai internetezők körében: csak a
netease.com portál olvasói egy nap alatt hatezer kommentárt fűztek a
bejelentéshez. Sokuk szerint igazságtalan úgy megadóztatni az egyes
internetezőket, hogy a netes cégeket nem sújtja hasonló törvénykezés.
Kérdéses az is, hogy miként döntik el a hatóságok a virtuális pénzösszeg
valódi értékét. Rüan Zsandzsiang blogger szerint a játékosok nagy része
a valós életben is barát vagy osztálytárs, így nem is írnak egymásnak
igazoló iratokat, amikor virtuális pénzt cserélnek, ami még jobban
nehezíti a virtuális pénz igazi értékének megállapítását.