• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

„Ne fejjel lefele!” – Térképhasználat történelemórán
2009. október 2. péntek, 0:00
Címkék: módszertani cikk

„A történelmi térképhasználat akkor sikeres, ha a földrajzi, a történeti és a jelen politikai terében is eligazodást ad. Tehát a történelmi helyszíneket a mai körülmények között is el kell tudni helyezni.” (Repárszky Ildikó)

„Ne fejjel lefele!” – Térképhasználat történelemórán (pdf)

Térképmelléklet (pdf)


Részlet a cikkből:

A térképek elsődleges feladata, hogy segítsék a tájékozódást, eligazodást a térben, valamint többféle információt is hordozhatnak. A történelmi térképeknek is az az egyik célja, hogy önmagukban eligazítsanak. Ehhez természetesen támpontokat kell keresni, így nagyon építeni kell(ene) a gyerekek földrajzi ismereteire. Biztos földrajzi tudásra van szükség: folyók, tengerek, hegységek, tavak stb. adhatják a kapaszkodót. Hogyan lehetne Mezopotámiát tanítani a Tigris, az Eufrátesz, Zagrosz-hegység, Kis-Ázsia vagy éppen a Perzsa-öböl megismertetése nélkül? Ez utóbbi ráadásul kiváló alkalom a csapdaállításra (értsd: motiválóeszköz), hiszen máshol húzódott a partvonal az ókorban, mint napjainkban, és ez komoly politikai következményekkel járt a térség sorsát illetően (lásd az óravázlatot).

A történelmi helyeket saját korukat tükröző térképeken ábrázoljuk. Egy bizonyos korszak történelmi térképeit akkor tudjuk használni, ha az akkori földrajzi-történelmi helyneveket is megismertetjük, illetve a megnevezések változatait-változásait is megadjuk. Gyakran hallott példa a Közel-Kelet, amelyet az angolból visszafordítva egyre többször Közép-Keletnek is neveznek. Nem árt tisztázni, hogy a térség (lásd az óravázlatot) történelmi neve magyarul a Közel-Kelet, és épp az első nagyobb történelmi témánál érdemes rögzíteni, hogy egyáltalán milyen területet nevezünk így, illetve mi hogyan használjuk (beleértjük-e Egyiptomot és Perzsiát vagy nem). Vagy az ókori Keletnél maradva: ugyanarra a területre használjuk az ókorban, illetve napjainkban Kína és Egyiptom megnevezést, de nem tehetjük ezt meg Indiával.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

A TTE alakulása - sajtóvisszhang

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017