1989. szeptember 30-án, tíz évvel ezelőtt néhány tucat történelemtanár izgatottan gyülekezett Budapest egyik kiváló iskolájában: a Deák Téri Általános Iskolában. Azért jöttek össze, hogy – a rendszerváltás sodrában – megalakítsák a Történelemtanárok Egyletét. 1989 februárjában (ekkortájt hangzott el: 1956 népfelkelés volt) született az ötlet: tanáregyesületeket kéne alapítani; 1989. április 4-én (az akkor még piros betűs ünnepen) négy történelemtanár erre biztató felhívást tett közzé. 1989 májusában (még a Nagy Imre-temetés előtt) – több tucat tanár részvételével – programalkotó gyűlést tartottak, ahol eldöntötték: megalapítják a TTE-t. Már akkor tisztában voltak céljaikkal, de tanáremberek lévén tudták: a tanárokat tömörítő egyesületet nem tanév végén, hanem az új tanév kezdetén kell megalapítani. 1989. szeptember 30-án (néhány héttel a páneurópai piknik, majd a keletnémet állampolgárok nyugatra távozása után) 40 történelemtanár megalapította a TTE-t. „Nem öncélú egyesület”, Szakmailag kívánatos” – többek között ilyen címekkel jelentek meg a korabeli sajtótudósítások erről a számunkra történelmi eseményről. Az alapítók egyetértettek abban: olyan autonóm szakmai szerveződést kívánnak, amely szükség esetén megvédi tagjait (ellátja szakmai érdekképviseletüket), keretet nyújt a szakmai munkához, önszerveződéshez, minél több információt nyújt tagjai részére, segíti az információcserét. Azóta tíz év telt el. A TTE műhelyeket, helyi csoportokat működtet; honlapját havonta frissíti; internetes levelezőlistát működtet; hagyományos és elektronikus újságot készít; tankönyvet bírál, konferenciát szervez; számos testületben képviseli a történelemtanítás érdekeit, koordinálja a pedagógus szakmai szervezetek együttműködését… – a felsorolás folytatható. Mégis, tíz éve csupán egyet teszünk: arra törekszünk, hogy az 1989-ben megfogalmazott céljainkból minél többet megvalósíthassunk. Azt gondoljuk, jut belőlük a következő évtizedekre is. Ha biztosítani tudjuk kiemelten közhasznú tevékenységünk folytatásához szükséges forrásokat, bátran tekinthetünk a 15., a 20. születésnap elé.
Hírek
Szervezeti változás Az Oktatási Minisztériumban új főosztályként megalakult a Tankönyv és Tanterv Főosztály. Jelenleg legfontosabb feladatuk a kerettantervi munkálatok irányítása. Az új szervezeti egységnek döntő szerepe lesz a tankönyvvé nyilvánítás kérdéseiben is. A főosztály vezetője ismert tankönyvszerző, a TTE tagja: Kojanitz László.
A Konferencia dokumentumai
A konferencia szekcióinak ajánlásai
A tanulmányi versenyekkel foglalkozó szekció
Számítógép és történelemtanítás szekció
A tankönyvek szerepe a történelemtanítás megújításában
Közgyűlési beszámoló
A Történelemtanárok Egylete Bizottmányának beszámolója a Közgyűlésnek
Események 1998. okt. 26.Bárczy Géza Ált. Isk.: A TTE óbuda-békásmegyeri helyi csoportjának megalakulása (Hírmondó, 1998/20.) nov. 7. Rendkívüli közgyűlés (Hírmondó, 1998/20.) nov. 16-20. Hogyan tanítsuk az európai integráció történetét? /TTE-továbbképzés/ (Hírmondó, 1998/21.) nov. 28. Szakmai szervezetek tanácskozása: kuratórium választása (Hírmondó, 1998/21.) dec. 2. Valkó: A TTE gödöllői helyi csoportjának megalakulása (Hírmondó, 1999/25.) 1999. márc. 10-14. Skócia: Euroclio Konferencia (Hírmondó, 1999/25.) ápr. 21. OPKM: Ház-álom Az Információs Központ koordinációs ülése; Vendég: OPKM főig. (Hírmondó, 1999/26.) máj. 5. Lezsák Sándor, a M. Ogy. Okt. Biz. elnöke a TTE-nél (Hírmondó, 1999/26.) máj. 21. OSZK: A HUNRA- pályázat ünnepélyes díjkiosztása (Hírmondó, 1999/25.) máj. 22. Gödöllői séta – a TTE gödöllői csoportjának rendezvénye (Hírmondó, 1999/26-27.) jún. 24. Részvétel a Soros Alapítvány közoktatási vásárán (TTE-stand; vita, beszélgetés a történelemtanításról) (Hírmondó, 1999/27.) júl. 20. Pannonhalma: Részvétel (a Földrajztanárok Egyletének vezetőjével együtt) a Rákóczi Szövetség rendezvényén (Hírmondó, 1999/27.) szept. 4. Sulibörze: Ped. szakmai szervezetek tanácskozása (Hírmondó, 1999/28.) szept. 10. Az Ellenőrző Bizottság ülése (Hírmondó, 1999/28.)
Knausz Imre is tagja lett a Közoktatás-politikai Tanácsnak, így a 4 tagú Szakmai szervezetek oldalból (Palotás Zoltánnal együtt) 3 fő a TTE tagja. (Hírmondó, 1999/22.) Kapcsolatrendszerünk és képviseleti munkánk a korábbi éveknek megfelelően igen kiterjedt.
2. Állásfoglalások
Vélemény az OM kitüntetési tervezetéről, új kitüntetések elnevezéséről, a kitüntetések díjának növeléséről, számuk csökkentéséről (Több alkalommal készítettünk erről véleményt.) (Hírmondó, 1999/2.)
A történelemtanítás egyes kérdései az 1999/2000. tanévben (Hírmondó, 1999/2.)
Javaslat a következő tanév egyes teendőire – Levél e témában a miniszternek (Hírmondó, 1999/2.)
Javaslat az ezeréves évforduló megünneplésére (Hírmondó, 1999/2.)
A közoktatási tv. módosításához (Hírmondó, 1999/5.)
A TTE elnökének és egyik alelnökének egyéni véleménye az oktatási jogok miniszteri biztosa hivatalának feladatáról és működtetéséről szóló miniszteri rendelet tervezetéről (testületi vélemény kialakítására nem volt lehetőség) (Hírmondó, 1999/7.)
3. Sikereink
Továbbképzések
akkreditáltak a továbbképzéseink
Információcsere
A Történelemtanárok Országos Konferenciája résztvevői valamint a TTE tagjai körében NAT-felmérést készítettünk, s publikáltuk ennek eredményét (Hírmondó, 1999/24.)
A korábbinál gyakrabban, megnövekedett, állandó terjedelemmel, nagyobb példányszámban jelentettük meg a TTE Hírmondót
Folyamatosan segítettük a Törifórum működését
Rendszeres frissítettük a TTE honlapját
Az előző konferencia egyes előadásai olvashatók honlapunkon
Szervezeti élet
Nőtt a TTE taglétszáma
Aktív helyi csoportjaink vannak
Új műhelyeket hirdettünk
Szakmai érdekképviselet
Tankönyvreferenseink és szakértőink részt vesznek a tankönyvek véleményezésében
Az oktatási miniszter ismét felkérte a TTE-t, delegáljunk tagot a pedagóguskitüntetéseket elbíráló bizottságba
A munkához szükséges infrastruktúra
Sikerült megőrizni a TTE működőképességét
2 új számítógépet kaptunk az OM-től
Folyamatosan továbbfejlesztjük számítógépes nyilvántartó programjainkat
Kudarcaink
Nem sikerült a TTE anyagi helyzetének megnyugtató stabilizálása.
4. A TTE működését és programjait támogatták
KOMA
Magyar Országgyűlés
Oktatási Minisztérium
Pro Renovanda Culturae Unger Mátyás szakalapítványa
Fővárosi Önkormányzat Oktatási Bizottsága
Soros Alapítvány
Villányi Úti Konferenciaközpont valamint
pártoló tagjaink befizetései
tagdíjat fizető tagjaink
egyes polgárok az szja 1 %-ának felajánlásával
Budapest, 1999. szeptember 25. A TTE Bizottmánya
Állásfoglalás
A Történelemtanárok Egylete Bizottmányának véleménye az Oktatási Minisztérium „Kerettantervek” című vitaanyagáról
Tagjainkhoz!
Amint az EB beszámolójából is látható, a TTE működésének fenntartásához minden bevételre nagy szükség van.
Kérjük, akinek tagdíjtartozása van,mielőbb, – lehetőleg az OTP-nél – fizesse be a hátralékot. Tájékoztatásul közöljük, hogy 1400 Ft OTP-nél való befizetése esetén 37 Ft, postai befizetés esetén további 42 Ft, összesen 79 Ft bankköltség terheli egyletünket.
Beszámoló
Beszámoló egy szakmai továbbképzésről I.
1999. május 5-7 között Genfben rendezték meg a „Képek és a tanított történelem” című konferenciát. A konferenciát az Európa Tanács támogatásában svájci kollégák szervezték.
A konferencián pályázat alapján lehetett részt venni. A munka-nyelv a francia volt. A kurzus családias hangulatú rendezvény volt, hiszen a tizenkét európai országból érkezett egy-egy résztvevőn kívül csupán 26 svájci kolléga vett részt. Ez alkalmat adott a személyes kontaktusok kialakítására is. A tanfolyam témája, tartalma alkalmat adott az ismeretek elmélyítésére. Emellett lehetőség nyílt a különböző országokból érkezett kollégák közötti eszmecserére is. A résztvevőkkel megismerkedve képet kaptam a különböző országok oktatási rendszeréről, az őket foglalkoztató problémákról. A volt szocialista országok tanárainak, de nyugati kollégáinknak is hasonló gondjai vannak, mint nekünk: a tanulók mentalitása, a társadalmi jelenségek és az iskolai törekvések közötti ellentmondások, a munkanélküliség romboló erkölcsi hatása, a drog, az alkohol stb. Figyelemre méltó, hogy az egykori szocialista országokban (Ukrajna, Románia, Bulgária, Magyarország) jelentős szemléletváltozáson kellett keresztülmenniük a történelemtanároknak, áthelyeződnek a történelmi hangsúlyok, az egész oktatási rendszer változóban van. Európai jelenség, hogy a tanárok általában nem a legjobban kereső társadalmi rétegbe tartoznak. A képek az oktatásban meghatározó szerepet játszanak. Alapvető szerepük van az ismeretek rögzítésében, az ismeretek elmélyítésében. A képek az órákat változatosakká, élénkké teszik. Képek és illusztrációk nélkül szinte egyetlen korosztállyal sem lehet hatékonyan dolgozni. Napjainkban a televízió, a videó, a filmek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A média befolyásoló hatással van nemcsak az ifjúságra. Az oktatás folyamán ki kell fejleszteni a tanulókban a látottak korrekt értékelésének képességét, hogy annak lássák a dolgokat, amik valójában azok. Ki kell alakítani bennük, hogy felismerjék a bemutatott anyagok készítésének szándékát, hogy azok propaganda vagy manipulációs szándékkal készültek-e.
(Folytatjuk!) Bózsvári József
A TTE akkreditált továbbképzései:
1. Új történetírás – változó történelemtanítás Csak azon kollégáinknak, akik részt vettek a Történelemtanárok Országos Konferenciáján! Jelentkezési határidő: október 20.
Fennmaradó részvételi költség: 22.000 Ft A TTE tagjainak: 17.500 Ft
2. Hogyan tanítsuk az európai integráció történetét? Részvételi költség: 12.000 Ft A TTE tagjainak: 10.000 Ft
TTE HÍRMONDÓ – elektronikus változat – A TTE IDŐSZAKI KIADVÁNYA SZERKESZTŐ: Miklósi László OLVASÓSZERKESZTŐ: Dr. Komáromi Mária 1088 BUDAPEST, MÚZEUM U. 7. TEL./FAX: (1) 318-6002 E-MAIL: tte@tte.hu honlap:http://www.tte.hu A KÉZIRATOT 1999. OKTÓBER 8-ÁN ZÁRTUK LE.