A magyar történelemtanítás, valamint a Történelemtanárok Egylete munkájának elismerése, hogy Vass Vilmost, a TTE Bizottmányának tagját az Euroclio elnökségébe választották. (Az Euroclio a történelemtanárok szervezeteinek európai tömörülése, 1993-ban alakult, a TTE a nemzetközi szervezet alapító tagja. 1997-ben egyletünk rendezte – a régióban elsőként – a szervezet közgyűlését és konferenciáját.) A vezetőségi helyre Belorusszia, Magyarország, Románia és Szlovénia jelöltje pályázott. A rangos képviseleti lehetőséget elnyert új elnökségi tag feladata egyúttal a régió képviselete is. Magyarországon a pedagógus szakmai szervezetek újjáválasztották a Közoktatás-politikai Tanács Szakmai Szervezetek Oldalának a tagjait. (A KT az oktatási miniszter döntés-előkészítő, véleményező és javaslattevő testülete.) A “szakmai oldal” tagjai közül a következő három évre – Palotás Zoltán mellett – a TTE elnökét választották újjá.
Hírek
Tagtörlés
Mivel többéves tagdíjtartozásukat előzetes felszólításra sem rendezték, alapszabályunknak megfelelően 2000. február 17-én 39 tagot töröltünk a TTE tagnyilvántartásából. A Történelemtanárok Egyletének jelenleg 444 tagja van.
A KT szakmai oldalának választása
A közoktatási törvény szerint a Közoktatás-politikai Tanács (KT) az oktatási miniszter döntés-előkészítő, véleményező és javaslattevő testülete. Nyolc oldalát az országos pedagógus szakmai szervezetek, az országos pedagógus szakszervezetek, az országos szülőszervezetek, az országos diákszervezetek, a helyi önkormányzatok érdekképviseleti szervei, az országos kisebbségi önkormányzatok, a nem állami, nem önkormányzati iskolafenntartók, továbbá a kormányzati oldal (az oktatásban érdekelt minisztériumok képviselői) alkotják. A szakmai szervezetek három évre választják meg képviselőiket ebbe a testületbe. Az 1997. évi választáson – miként arról a TTE Hírmondó is tudósított – Laki Ilona, Miklósi László, Palotás Zoltán és Tőkéczki László lett a KT tagja. Később Tőkéczki László lemondott KT-tagságáról, helyét (a póttagként bekerült) Knausz Imre vette át. Az oldal szóvivője Miklósi László illetve Palotás Zoltán volt. 2000. március 14-én 41 szakmai szervezet választotta meg a következő három évre a KT Szakmai Szervezetek Oldalának tagjait. A Közoktatás-politikai Tanács tagjai Farkas István, Miklósi László, Palotás Zoltán és Nemes László lettek, póttagnak Herpai Imrét és Bajnok Istvánt választották.
Iskolai Történelmi Emléknapok
Sok iskolában hagyomány, hogy minden év október 6-án megemlékeznek a 13 aradi vértanú kivégzéséről. Pokorni Zoltán oktatási miniszter kezdeményezésére két további emléknap tartására is mód lesz az iskolákban: az egyiken a holokauszt (lásd erről a TTE Hírmondó előző számát …), a másikon a kommunizmus áldozataira emlékezhetnek a diákok és a tanárok. Az emléknapokra való felkészülést egy-egy kiadvánnyal kívánja segíteni a minisztérium. Ezek összeállításához szakemberekből álló bizottságot hozott létre a Tárca. (Ebben a munkában az oktatási miniszter kérésére a TTE is közreműködik.)
A holokauszt tanítása
A TTE – Pokorni Zoltán oktatási miniszter kérésére – összegyűjti a holokauszt tanításával kapcsolatos tapasztalatokat. Kérjük tagjainkat, küldjék el a TTE irodájának címére (1088 Budapest, Múzeum u. 7.) e téma tanítására, feldolgozására vonatkozó javaslataikat (pl.: óravázlatok, módszertani javaslatok, projekt-nap tervek), tapasztalataikat. Határidő: 2000. április 20.
A TTE továbbképzései
2000 márciusában véget ért az “Új történelemírás – megújuló történelemtanítás” című, először megrendezett továbbképzésünk. A résztvevők véleményét is figyelembe véve a következő évre is meghirdetjük ezt a továbbképzést. A TTE immár harmadik éve szervezi meg a “Hogyan tanítsuk az európai integráció történetét?” című továbbképzést. A március 17-19. között rendezett kurzus talán az eddigieknél is sikeresebb volt. E továbbképzésünket is meghirdetjük a következő évre.
Magyar tag az Euroclio elnökségében
Az Euroclio legutóbbi, 2000. márciusi közgyűlésén Vass Vilmost, a TTE Bizottmányának tagját a nemzetközi történelemtanári szervezet elnökségi tagjává választották. Vass Vilmos megválasztása Magyarország, a TTE elismerését jelenti. A magyar vezetőségi tag egyúttal régiónk képviseletét is ellátja a rangos nemzetközi szervezetben.
A Történelemtanárok Egylete és a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata országos konferenciát hirdet A Balkán tegnap és ma címmel
Ideje: 2000. április 15. (szombat)
Helye: Hadtörténeti Intézet és Múzeum
(1014 Budapest, Kapisztrán tér 2-4.)
Dokumentumok
Leszakadás, iskolai kudarcok, hátrányos helyzet…
A közoktatási törvény szerint az Országos Köznevelési Tanács feladata, hogy évente jelentést tegyen közzé a közoktatás helyzetéről. A miniszter döntés-előkészítő, véleményező és javaslattevő országos szakértői testülete az 1999. évi évkönyv fő témájának a leszakadás, az iskolai kudarcok, a hátrányos helyzet problémakörét választotta. Az OKNT az alábbi kérdőívet küldte a szakmai szervezeteknek:
Szervezetük a témakör mely jelenségeit észleli, tartja a legsúlyosabbnak? Hogyan látják, milyen esélyei vannak a fenti problémák közoktatási rendszeren belüli (pedagógiai) kezelésének? Milyen pozitív tapasztalataik vannak a 2. kérdést illetően? Mely törekvések (törekvéseik) jártak / járnak kudarccal? Az iskolába lépés előtti életkorban milyen feladatok, szervezetek segítik, segíthetik a probléma megoldását? Milyen szerepet szánnak a probléma megoldásában az iskola társadalmi partnereinek (pl.: közművelődés, média, civil mozgalmak, gyermekvédelem, szociális ellátás stb.)? Az iskola után milyen hatékonysággal segítheti a probléma megoldását a felnőttoktatás? Milyen nemzetközi (külföldi) ismereteket, tapasztalataikat ajánlják a köz figyelmébe? Milyen jogi természetű intézkedéseket látnak szükségesnek? Milyen finanszírozási modellt látnának hatékonyabbnak? Egyéb észrevételei, javaslatai A TTE válasza
Műhely
A Számítástechnikai Műhely CD-listája
A TTE honlapján sok olyan információ olvasható, amelyekhez csak itt juthatnak hozzá az érdeklődők. Előző számunkban a Számítástechnikai Műhely linkgyűjteményét adtuk közre. Most a történelemtanításhoz használható magyar nyelvű CD-k listáját közöljük. (A tematikus listát is rendszeresen frissítjük.)
Hogyan segítheti Ön a TTE-t?
Adományokkal, ezek 150 %-át leírhatja az adóalapjából, az SZJA 1%-ának felajánlásával S persze munkával, a tagdíj mielőbbi, pontos fizetésével Köszönjük. Továbbképzés
Tanítás gyakorlatban – avagy módszertan elméletben
A TTE ebben a tanévben első alkalommal rendezte meg az Új történetírás – megújuló történelemtanítás című akkreditált pedagógus-továbbképzést. Két aktív résztvevőt arra kértünk, foglalja össze a képzés erényeit és gyengéit. (A résztvevők tanfolyamról szóló értékelése nagy segítségünkre lehet abban, hogy hasznosíthassuk az első tapasztalatokat, s a gyakorlatban kiválóan alkalmazható továbbképzést ajánlhassunk kollégáinknak a következő tanévre.)
Nagyon kellemes, oldott légkörben 30 órás módszertani továbbképzésen vettünk részt a TTE szervezésében. Ebből 10 óra a Történelemtanárok Országos Konferenciája keretében hangzott el, igen érdekes és hasznos elméleti előadásokat hallhattunk.
A további 20 óra célja a gyakorló pedagógusok módszertani eszköztárának gyarapítása volt.
A továbbképzésen részt vevő általános és középiskolai tanárok eltérő módszertani felkészültséggel, más-más elgondolásokkal érkeztek. Egyetértettek abban, hogy konkrét, a tanórákba beépíthető és megvalósítható módszertani ötletek gyakorlati bemutatását várták az előadóktól. Úgy véljük, ennek teljesítése csak részben sikerült. Hasznosnak tartottuk a szakórákon jól alkalmazható drámapedagógiai fogásokat (pl. “forró szék”, “kihangosítalak” stb.), a csoportmunkában történő foglalkoztatás bemutatását a tanórán. Nagy erénye volt a továbbképzésnek, hogy a gyakorló pedagógusoknak kapaszkodót próbált nyújtani olyan kényes kérdésekben, mint pl. teljesítménymérés, értékelés, osztályzás.
Hiányoltuk viszont a “Számítógép a történelem órán” című foglalkozás esetében a gyakorlati alkalmazás konkrét lehetőségeinek szemléltetését, hogyan segítheti a korszerű technika az eleddig krétával tanító pedagógus munkáját (Mikor? Mennyit? Hol? Hogyan? és főleg: Miért?). Célszerű lett volna a “Projekt-szervezés” témakör tárgyalása során néhány, a gyakorlatban már kipróbált projektmunkát megmutatni és a “fehér foltokat” tisztázni. Így a “házi feladatot”, (egy-egy részterület projektben történő feldolgozását) mindenki egyformán értelmezhette volna, s ennek eredményeként egy jól használható, komplett történelmi projekt készülhetett volna “A Napkirály egy napja” címmel.
Horváth Györgyné – Kaszás Zsuzsanna
Köszönet…
…mindazoknak, akik személyi jövedelemadójuk 1 %át a Történelemtanárok Egyletének adományozták. A TTE Bizottmánya
Hogyan tanítsuk Európa történetét?
Tanítanunk kell, ez ma már elkerülhetetlen kihívás. Miért? Mert „megyünk Európába …”?! Nem, mi európaiak vagyunk.
Mi, szakmabeliek tudhatjuk, hogy nemcsak a római birodalom, hanem a Frank Birodalom határa is a mi országunkat szelte ketté. Mi nemcsak “Európa védőbástyája” voltunk, hanem perszonálunióban éltünk hol Cseh-, hol Lengyel-, évszázadokig Horvátországgal, olykor a német-római birodalommal. Utolsó “nagy kalandunk” az osztrák Habsburgok birodalmába való belépés volt, a közép-kelet európai soknemzetiségű állam létrejötte idején. Ma újra az integráció van napirenden, és a mi diákjaink sem maradhatnak készületlenek. Erről szólt 2000. márciusának hétvégéje (17-18-19), a TTE akkreditált továbbképzése.
Az ajtónkon kopogtató (igen kopogtató és ide türemkedő) Európai Unió ugyanis akármennyire is “kéreti magát” elengedhetetlenül szüksége van ránk (is). Az USA és az ázsiai fejlett iparú országok versenyében nem maradhat le. Az Európai Unió számunkra nem jó vagy rossz, hanem olyan szükséges házasságkötés, amelyben a közös életmód kialakításában a mi diákjainknak (ma még csak a politikusainknak) felelőssége lesz. A hétvége három napján szép sorban felépítve megismerhettük az Unió történetét és főképp gazdasági mozgatórugóit. Kőrösi István, a Közgazdasági Egyetem tanára két sodró lendületű, világos felépítésű előadása volt a bevezető. Majd Vass Vilmos következett, aki “hazabeszélt”, hiszen oktatáspolitikáról, sőt tantárgyi integrációról elmélkedett. Az európai polgár kultúrája ideális esetben anyanyelvi és európai kultúra szövedéke lenne. A helyi hagyományok továbbélésének így éppúgy létfenntartó hatásuk lehetne, mint a közös tradíciók hangsúlyozásának.
Szalai László, a Külügyminisztérium főtanácsosa ismertette délután az integrációs tárgyalások fontosabb állomásait, nyilvánvaló útvesztőit. Itt már az Európai Unió “átvilágításai”, elvárásai, az Unió tagjainak nemzetközi önrendelkezéséből “átadott jogok” is szóba kerültek. A pénteki “hosszú menetben” késő este még Pappné Farkas Klára is bemutatkozott. Ő nem az Európai Unió munkatársa, hanem az önálló és korábban (1949) létrejött Európa Tanács magyarországi Információs és Dokumentációs Központjának igazgatója. Ez az intézmény a Parlamentben, a könyvtár szomszédságában található és minden tanár és diák számára kínálja szolgáltatásait. (Telefon: 441-4857; fax: 441-4878; Honlap: http://www.europatanacs.hu)
Szombaton már módszertani fogásokból is ízelítőt kaptunk: elsősorban a foglalkozást vezető Stefány Judit és Beró László jóvoltából. De nem lenne tanár a tanár, ha saját módszerét és eszköztárát nem tartaná fontosnak, tehát mindegyikünk közreadta a saját metódusát is.
Déltájban egy diák érkezett, aki már egyetemi hallgatóként visszatekintve a fejünkre olvasta, hogy az Unióval, annak is jelesül a pályázataival foglalkozó információk hiánya milyen lépéshátrányba hozhatja (hozza) a mai diákságot. Délután Forgács András, az Oktatási Minisztérium tárgyaló delegációjának vezetője a csatlakozás oktatási folyamatokra való hatását elemezte. A szakképzés átalakítása, ugyanakkor a széleskörű esélyteremtés kötelezettsége megoldhatatlan feladatként tornyosul előttünk.
Vasárnap már a “demonstrációs eszközök” tárházában dúskálhattunk: a videofilmtől az újságcikkekig. Nem utolsósorban a holland munkaközösség által összeállított és Glavinicsné Jáhner Eszter közreműködésével Magyarországon is megjelent oktatócsomag lehetőségeinek taglalásával. A fenti taneszköz a kulturális kapcsolódási pontok felvonultatásán túl az érdekek ütközésének vitaanyagát is szinte készen szállítja. Így tanítva-tanulva sajátíthatják el – elsősorban a középiskolások – az együttélés mindennapjaiban az érdekegyeztetés folyamatát.Hiszen meg kell tanulnunk és meg kell tanítanunk az európai együttélés művészetét, ami életbevágó feladat. Ehhez segít hozzá a TTE által szervezett továbbképzés.
Visontainé Tiborcz Márta
Közérdekű mondandója van? Küldje el cikkét!
A legjobb írásokat közöljük a Hírmondóban.
Válassza a következő tanévben is a TTE továbbképzéseit!
Hogyan tanítsuk az európai integráció történetét? Új történetírás – megújuló történelemtanítás Képzéseink
-akkreditáltak (Oktatási Közlöny, 2000. január 3. 576. oldal) -30 órásak -beleszámítanak a kötelező pedagógus-továbbképzésbe -megfelelő elméleti alapozást adnak, s egyúttal jól alkalmazkodnak az iskolai gyakorlathoz is
TTE HÍRMONDÓ – elektronikus változat – A TTE IDŐSZAKI KIADVÁNYA SZERKESZTŐ: Miklósi László OLVASÓSZERKESZTŐ: Dr. Komáromi Mária 1088 BUDAPEST, MÚZEUM U. 7. TEL./FAX: (1) 318-6002 E-MAIL: tte@tte.hu honlap:http://www.tte.hu A KÉZIRATOT 2000. MÁRCIUS 28-ÁN ZÁRTUK LE.