Célunk hozzájárulni a középiskolások körében a tájékozottabb állampolgári magatartáshoz, közéleti tudáshoz egy több évre tervezett, éves keretben működő programsorozattal. Épüljön ki együttműködési hálózat 10–12. évfolyamos gimnazistákkal, középiskolásokkal 2012. november és 2013. március között. A program 11 csapat részvételével indult el. (Frissítve: 2012. december 16.)
A program főbb jellemzői:
1. A középiskolai diákok csoportos feladatmegoldásban vesznek részt. Ez nem hagyományos verseny, hanem „ötletbörze”, csoportos együtt gondolkodás. Itt minden csapat nyertes, mindenki véleménye fontos.
2. Csak csoportok vehetnek részt, a csoportok kívánatos létszáma 4–6 fő. Egy oktatási intézményből több csapat is részt vehet a programban. A csoportok lehetnek vegyes életkorúak is. Egyéni munkákat nem fogadunk be. Nevezési díj nincs.
3. A csapatok megalakítását a program ismertetésével, az ún. közismereti tárgyakat tanító tanárok, túlnyomó többségében történelemtanárok szervezik, és szükség szerint segítik munkájukat. E tanárok megkapják a teljes Magyarország politikai évkönyve® sorozatot. A diákcsoportokban megalakulásuk után általuk választott diákvezető is tevékenykedik. A diákvezető szervezi a csoport munkáját és tartja a kapcsolatot a főszervezővel. A tanár és a diákvezető nevét, valamint e-mail címét kérjük a főszervező részére e-mailben elküldeni 2012. november 27-ig.
4. 2013. február 20-ig elküldik a csoportok mindkét feladatra adott válaszukat a főszervezőnek. Az a csoport, amelyik ezt a határidőt elmulasztja, kiesik a további programból. A válasz terjedelme fő kérdésenként 5-6 oldal, amely a folyamatosan kifejtett csoportvéleményt, a csoport érvelését, a vélemény bemutatását jelenti. Az összes adat, forrás megjelölés, bármilyen egyéb információ végjegyzetben kerül az anyagokhoz, mellékletként stb., s annak terjedelme nem korlátozott. A részletesebb formai követelmények az alábbiak: • az interneten olvasott szövegek szerzőjét, címét, az URL-címét ÉS az olvasás/letöltés dátumát, • újság- és folyóiratcikkek esetében a megjelenés pontos dátumát vagy az évfolyamot és számot, • könyvek esetében a szerzőt/szerzőket/szerkesztőt, a megjelenés helyét és évét, • szó szerinti idézés esetén az oldalszámot is meg kell adni (Dátum (rögzített), A szakirodalom összeállítása a feladat része, a csoport feladata. Felhívjuk a figyelmet, hogy a vonatkozó törvények ismerete a feldolgozáshoz nélkülözhetetlen.
A beérkezett anyagokat február végén az SzB változtatás nélkül megküldi tanulmányozásra teljesen eredeti formájukban az összes csoportnak. 2013 márciusában az összes résztvevő, minden csoport a Corvinus Egyetem nagyelőadójában, az SzB által elkészített „parlamenti napirendek” és időkeret szerint szóban is érvel javaslata mellett, majd a diákok szavazással döntenek. Az Érvek Csatája országos napján tehát minden csapat szóban is elmondja véleményét (nyilvános prezentáció keretében előadják mondanivalójuk lényegét) a két kérdésről, megvitatják egymás „előterjesztéseit”, és „diák parlamentként” döntést hoznak.
5. A program Szervező Bizottsága (SzB): Elnök: Lánczi András (BCE PTI, igazgató) Tagok: Fazekas Csaba (TTE, alelnök) Kiss Olga (BCE PTI) Kurtán Sándor (BCE PTI) Miklósi László (TTE elnök, szóvivő) Sándor Péter (BCE PTI-DKMKA, főszervező) Török Gábor (BCE PTI, szóvivő)
6. Minden csoportnak idén és terveink szerint a következő tanévekben is két feladata lesz. (Az első év után a következő tanévre 2013 tavaszán az SzB a beérkezett javaslatok, ötletek, tapasztalatok alapján megfogalmazza a két – akár új minden – kérdést, illetve dönt a program folytatásáról.) Mindkét feladat kidolgozása során el kell végezni minimum az alábbi szakmai és szervezési feladatokat: 6.1. A csoportoknak saját iskolájukban, a diákok és a tanárok körében közvélemény-kutatást kell végezniük, és ennek tapasztalatait fel kell használni az írott anyagban is és a vitanapon is. 6.2. Az internet segítségével (saját Facebook-oldalukon) véleménykutatást és kampányt kell indítaniuk saját álláspontjuk megmérettetésére és érvek gyűjtésére saját álláspontjukhoz, támogatottság kiépítésére. Ennek tapasztalatait fel kell használni az írott anyagban is és a vitanapon is. 6.3. Ki kell választaniuk egy vagy két olyan országot, amelyik az általuk kívánatosnak tartott megoldáshoz a legközelebb van, és be kell mutatniuk annak gyakorlatát.
7. Időpontok áttekintése: 2012. október 6-án a TTE-konferencián a program ismertetése 2012. november első hetében az SzB ülést tartott a BCE PTI-n, amelyen döntött a végleges programról, mely ülésre meghívta az összes együttműködő középiskolai tanárt 2012. november 27-ig a mellékelt Jelentkezési lapon adhatják le jelentkezésüket a csapatok. 2012. november és 2013. február között dolgoznak a csoportok, kialakítják véleményüket, szervezik a támogatói kört saját álláspontjuk mellé stb. Megírják az anyagukat. 2012. december 4-én (kedd), 16.00 kezdettel az SzB meghívja a Corvinus Egyetemre az összes jelentkezett csapat diákvezetőjét és segítő tanárát (vidékiek számára az útiköltséget az SzB megtéríti a megfelelő számla ellenében). A jelenlévők megbeszélik a teljes program menetét, a csoportok képviselői megfogalmazzák kéréseiket a szervezőknek. 2013. február 20-án (szerda) éjfélig e-mailben, aláírva, pdf formátumban elküldi a diákvezető az anyagot a polevkonyv@uni-corvinus.hu e-mail címre. 2013. február végén az SzB a csoport anyagok alapján elkészíti és minden csapatnak elküldi a „parlamenti vita- és szavazási rend” forgatókönyvét, melynek segítségével a csoportok felkészülhetnek a vitanapra. 2013. február végén minden csoport elolvassa az e-mailen megkapott összes többi anyagot, március első hetében megbeszéli, kialakítja véleményét a többi anyagról, és főkérdésenként egy-egy fő (vezérszónok) felkészül a csoport saját anyagának prezentációjára, illetve a csoport tagjai felkészülnek a többi csoport anyagával kapcsolatos vitára. 2013. (tervezett időpont) március 9-én (szombat) vagy március 13. (szerda) a BCE-n megtörténik a nyilvános vita és szavazás. A csoportokat, tanárokat ezen a napon (utazási költség, ebéd) a BCE PTI – DKMKA látja vendégül.
További részleteket itt, a jelentkezési lapot pedig itt találja.