A
Történelemtanárok Egylete szakmai műhelyt indított. A munkában a
történelemszemlélet formálásában szerepet játszó egyes
szakmák
meghívott képviselői vesznek részt, akik a magyar történeti
közgondolkodás fontos problémáit vitatják meg.
A program múltunk néhány neuralgikus, sokakat
foglalkoztató témáját tekinti át, amelyek fontos részei az érettségi
vizsgának is. Számos résztvevő (pl. tankönyvszerzők, egyetemi
szakemberek, szakértők stb.) metodikai cikkek és óravázlatok
közreadásával is segíti az erre való eredményes felkészülést (pl.
források ütköztetése, a kritikai szemlélet erősítése, az egyéni vélemény
kialakítása).
A műhelybeszélgetés
szűkebben vett témája: kell-e, lehet-e, szabad-e fellépni az iskolán és a
történettudomány területén kívülről érkező, önámító mítoszok, legendák
ellen (szolgálják ezek akár az 1945 előtti, akár az az utáni korszak
nosztalgikus megszépítését), és ha igen, hogyan? Tegyenek-e ennek
érdekében, és ha igen, mit az egyes, történelemszemléletet formáló
szakmák? Tolerálja-e és miként a tanár az órán és az érettségin az
övétől eltérő, de a tudományos és alkotmányos kritériumoknak megfelelő
történelmi nézeteket? Hozzá kell-e járulnia és ha igen, akkor hogyan
járuljon hozzá a történelemtanítás és a történelem érettségi a diákok
nemzeti önérzetének építéséhez anélkül, hogy behódolna a hamisítás,
elhallgatás kísértésének?
A közös
munka eredményeként írásos összegzést készítünk.