A döntőn
közel 300 gyerek szavaz az európai parlamenti képviselők válaszai
kapcsán a parlamenti felsőházban.
(Forrás: Educatio
Press)
Egy napra újabb 300
parlamenti képviselő kerül a Parlamentbe. Május másodikán utolsó
fordulójához érkezik az Diák-Élet-Játék Országos
Vetélkedője.
2005 a Demokráciára Nevelés Európai Éve. Svédországtól
Albániáig, Nagy-Britanniától Ukrajnáig diákok és tanárok gondolják újra,
mit jelent számukra a demokrácia. A mostani középiskolások már az
1989-90-es rendszerváltás környékén születtek, és demokráciában nőttek
fel. Ez az első olyan generáció, amelynek nincsenek negatív élményei.
Tudják, hogy szabadon gondolkodhatnak, szabadon élhetnek. De vajon
hogyan látják ők a minket körülvevő világot? Melyek számukra a
legfontosabb közéleti kérdések, min változtatnának az iskolákban? Melyek
voltak számukra a legfontosabb demokratikus történelmi események?
Milyen ügyek érdekében lennének képesek együttműködni, szavukat
felemelni? A demokrácia nem velünk született tulajdonság, a demokrácia
tanulható, tanítható. Ez a gondolat adta az ötletet az Oktatási
Minisztérium háromfordulós, országos vetélkedősorozatához, mely a
Diák-Élet-Játék címet kapta. A vetélkedőre közoktatási intézmények
osztályai, 12 és 18 év közötti diákok csapati jelentkeztek. A játék
eddigi két fordulója során a jelentkező csapatok összemérhették
kreativitásukat, kutatási képességüket, fantáziájukat. Az első
fordulóból, amely főleg kutatási és kreatív feladatokat tartalmazott,
összesen 61 osztály, közel 1000 diákja jutott tovább.
A versenyzők második fordulóban egy on-line
vitafórumon mérhették össze vitakultúrájukat, meggyőzési és érvelési
képességeiket. Öt vitatémában (így többek közt: 1948: India függetlenné
válása, 1963-1989: a berlini fal felépítése és lerombolása, 1968: a
párizsi diáklázadások, stb.) próbálták közösen kitalálni, hogy mennyire
járható út az erőszakmentesség nemzetközi problémák megoldásában, vagy,
hogy milyen szerepet vállalhatnak a fiatalok társadalmi kérdések
eldöntésében. A háromórás interaktív vetélkedőhöz több mint 2 000
hozzászólás, érv, válasz érkezett az ország minden
részéről.
A játék utolsó fordulójába
jutott 16 általános és középiskolai csapat feladata, hogy demokratikus
alapintézmények (pl. Alkotmánybíróság, Belügyminisztérium, Legfelsőbb
Bíróság, Magyar Televízió Rt., stb.) bevonásával hat európai parlamenti
képviselőt (Szent-Iványi István, Mohácsi Viktória, Lévai Katalin,
Herczog Edit, Gurmai Zita, Dobonyi Alexandra) interpelláljon. A diákok
feladata, hogy olyan kérdésekről igyekezzenek minél többet megtudni,
mint, hogy mit tehetnek a fiatalok a jelenlegi Európa kultúrájáért, az
objektív, elfogulatlan tájékoztatásért, vagy, hogy milyen ismereteket,
képességeket kíván a fiataloktól a kisebbségek egyenjogúságának és a
hátrányos helyzetűek felzárkóztatásának európai politikája?