
 1 

Rendszerváltás – civil szemmel: A történelemtanárok (19.) országos konferenciája 

 

 

Szabad Európa Rádió a rendszerváltás  idején  

 

Referátum a Történelemtanárok Egyletének konferenciáján.  

2009. október10–11., Kossuth Klub 

 

Tisztelt Elnök Úr, Hölgyeim és Uraim! 

 

Köszönöm Miklósi László elnök úr megtisztelő meghívását, amelyet szorongással 

fogadtam el. Szorongással, mert történészek előtt múltról beszélni, enyhén szólva, hálátlan 

dolog. De mégis igent mondtam, mert a rendszerváltás évei jelentették életem és újságírói 

pályafutásom legszebb, legizgalmasabb szakaszát. És ki az, aki nem beszél szívesen erről? 

Különösen akkor, ha az a kétségtelenül szerénytelen hátsó gondolat is sarkalja, hogy kis 

szerepe annak az intézménynek is volt az események alakulásában, amelynél dolgozott. 

Engedjék meg, hogy röviden bemutatkozzam. 193 7-ben születtem 

Somogysámsonban, tehát vasgyökeres vidéki vagyok. Az ötvenes években szüleim 

származása okán osztályidegen voltam. Így hála Istennek és a később internált veszprémi 

püspök, Badalik Bertalan támogatásának, „csak” Pannonhalmára mehettem gimnáziumba. Ott 

érettségiztem 1955-ben. A forradalom leverése után Németországba mentem. Ettől kezdve 

leginkább Münchenben, közben Londonban, New Yorkban éltem. Közgazdaságtant és 

újságírást tanultam. 1963-tól, 31 éven át dolgoztam a SZER-nél. A rendszerváltás után, 1994–

98 között pedig az MTV politikai műsorainak főszerkesztője voltam Budapesten. 19994-től 

10 éven át – tiranai székhellyel, EU megbízással – a Stabilitáspaktum keretében különböző 

balkáni országokban voltam médiatanácsadó. 

Kapcsolatom a SZER-rel tehát 1963-ban kezdődött. Megjártam a szerkesztőségi 

szamárlétrát: gyakornok, szerkesztő, felelős szerkesztő, igazgatóhelyettes. Szerkesztettem a 

napi politikai műsorok mellett a „Holnap Hullámhosszán”, „Gondolatforgató”, „Kommentár 

nélkül” című adásokat. Ebben a minőségben kerültem kapcsolatban azokkal Magyarországon, 

akik a rendszerváltó független mozgalmak főszereplői voltak.  

De mielőtt erről beszélnék, engedjék meg, hogy a hallgatóság fiatalabb tagjai számára 

ismertessem a SZER megalakulásának okait, körülményeit. A korábban születettek még 

emlékeznek talán Gallicus vagy Bálint gazda nevére. A fiatalabbak számára fogalom lehet 

Cseke László és a Teenager Party. Arról azonban feltehetően hiányos ismeretei vannak 

valamennyi generációnak, hogy ki, miért alapította ezt az intézményt. 

 

A SZER a hidegháború terméke volt 

 

A SZER magyar adása 1951. október 1-jén indult. Javában dúlt a hidegháború. Nálunk 

1948-ban Mindszenty-per, egy évvel később Rajk-per. Folytak a kitelepítése, egyik 

letartóztatási hullám a másikat érte. Ekkor született a mondás, hogy Magyarországon kétféle 

ember él: „aki börtönben van és aki lesz”. 

„A nemzetközi helyzet is fokozódott” – ahogy akkor tanultuk. 1948-49-ben Sztálin lezárta 

http://www.tte.hu/?page=konf&do=edit&katid=3&id=new


 2 

a Nyugat-Berlinbe vezető utakat. Az amerikaiak egy éven át légi úton szállítottak a wc-

papírtól az élelmiszeren át, tüzelőig mindent a közel kétmillió berlininek. 1948-ban Tito 

szakított Sztálinnal – ettől kezdve „láncos kutya” volt –, 1950-ben pedig kitört a koreai 

háború. 

Ezekkel az eseményekkel párhuzamosan a Szovjetunió az egész világra kiterjedő 

propagandaháborúba kezdett. A moszkvai rádió heti 640 órában sugárzott műsort minden 

nagy világnyelven. 

Az Egyesült Államokban véget ért az „Uncle Joe”-korszak, rájöttek, hogy az addig 

szövetségesként tisztelt Sztálin becsapta őket Jaltában. Az általa megszállt országokban nem 

rendezett szabad választásokat, hanem meghonosította a kommunista diktatúrát.  

Ekkor dolgozta ki Georges Kennan amerikai diplomata, történész a kommunizmus 

terjedését feltartóztató politikát (containment polity). Ebben megállapította, hogy a 

hidegháború egyik legfontosabb harctere az éter. „Meg kell törni a diktatúra tájékoztatási 

monopóliumát” – mondta. Javasolta a Szabad Európa Bizottság életre hívását. Ennek 

fontosságára utal, hogy amerikai részről mások mellett tagja volt Dwight D. Eisenhower, 

későbbi amerikai elnök, Lucius D. Clay tábornok, a berlini légi híd megszervezője és még sok 

más amerikai közéleti személyiség. Meghívtak a bizottságba menekült kelet-európai 

politikusokat is.  

A Bizottság három intézményt alapított. A SZER kollégiumot Strasbourgban, amely 

ösztöndíjat adott kelet-európából menekült diákoknak. A Free Europe Press nevű 

sajtószolgálatot, amely tudományos intézeteket, a médiát tájékoztatta a kommunista országok 

eseményeiről, valamint a tárgyilagos hírszolgáltatás feladatával a Szabad Európa és 

Szabadság rádió nevű rádióállomásokat.  

Az intézményeket a kommunizmus ellenes globális harc részének tekintették. A SZER 

három szervezetének a kommunista hírközlési monopólium megtörése volt a feladata. Mivel 

ezt a harcot a CIA, az amerikai központi hírszerző hivatalt, irányította, a SZER Bizottság 

intézményei is ide kerültek.  

A döntés – mindenekelőtt a rádiók szempontjából – akkor is katasztrofális volt, ha a CIA 

pontosan elhatárolta a rádiók hírközlő feladatát a titkos szolgálat hírszerző tevékenységétől. 

Az intézkedés ezzel együtt dezavuálta a rádiók tekintélyét, aláásta hitelességét. Ez az áldatlan 

állapot 1970-ig tartott, amikor megszüntették a rádiók CIA-kapcsolatát, és közvetlenül a 

kongresszus fennhatósága alá rendelték. 

De vissza a kezdetekhez. A SZER Bizottság döntése szerint a rádió magyar, lengyel, cseh, 

szlovák, román és bolgár műsort sugárzott. A Szovjetunió egyes tagállamai, népcsoportjai felé 

a Szabadság rádió adott 19 nyelven. 

A magyar adás szervezésével Dessewffy Gyula, két világháború közötti tekintélyes 

újságírót bízták meg. Ő a menekült újságírókból verbuvált szerkesztőséget. Igyekezett 

lehetőleg minden politikai párt képviselőjét alkalmazni azzal a feltétellel, hogy a 

demokratikus többpártrendszer elvét vallja. Tény, hogy helyzetükből is adódóan, mindnyájan 

antikommunisták voltak, akik nagyon jól megtalálták helyüket a hidegháború éveiben. 

Dessewffy ügyelt arra, hogy a menekült magyar politikusok ne kapjanak jelentős befolyást a 

program összeállításában. Ez az alapelv mindvégig megmaradt, amiért a SZER 

szerkesztőségét számos támadás érte ugyan, de ennek következtében sikeresen távol tartotta 

magát az emigrációs veszekedésektől. Ugyanakkor a program kidolgozásában tekintélyes írók 



 3 

is részt vettek, mint Márai Sándor és Szabó Zoltán. Márai éveken át irányította és szervezte 

külsősként a SZER kulturális műsorait.  Szabó pedig haláláig a szerkesztőség tagja volt. 

Szóval 1951. október 6-án megkezdte napi 21 órában magyar nyelvű adását a SZER. 

Ekkor 124 munkatársa volt. Módszere és elve volt a tárgyilagos hírszolgáltatás, célja ezen 

keresztül a diktatúra tájékoztatási monopóliumának megtörése. Ez a cél, elv maradt 

mindvégig. Hangja, stílusa a világpolitika változásaihoz alkalmazkodott.  

Megkötés, ha úgy tetszik, szerkesztőségi elv volt, hogy minden osztály csak a maga 

területén élők dolgaival foglalkozhatott. Az amerikai politika attól félt, ami a rendszerváltás 

után bekövetkezett országainkban: az egymással szembeni nacionalista gyűlölködés 

kirobbanása. Az én ismereteim szerint Münchenben ez nem volt probléma, mert mindkét 

oldalon évek óta nyugati demokráciában élő, sokszor ott nevelkedett, európai gondolkodású 

szerkesztők dolgoztak. Ez a megkötés 1985-ben szabadult fel, miután az Erdélyben megjelenő 

„Ellenpontok” című magyar szamizdat folyóiratban Ara-Kovács Attila feltette a kérdést: 

„Velünk miért nem foglalkozik a SZER?” Ennek nyomán feloldották a tilalmat, és a magyar, 

valamint román szerkesztőség kölcsönösen foglakozott a nemzetiségek ügyeivel is. 

  

A kommunista rendszer viszonya a SZER-hez 

 

A rendszer kezdettől fogva ellenségének tartotta a SZER-t. 1950-ben alakult meg a 

Belügyminisztérium hírszerzéssel megbízott főosztálya (később I. Csoportfőnökség) Farkas 

Vladimir ÁVH-alezredes vezetésével. Farkas 1999-ben megjelent könyvében írja: „(…) 

állambiztonsági szempontból indokolt és helyes volt mindent megtenni annak érdekében, hogy 

az ellenünk tevékenykedő felderítő központokba és a szolgálatukba szegődött szélsőséges 

emigrációs szervezetekbe minél sikeresebben beépüljünk. Ebből következik, hogy a Szabad 

Európa Rádió magyar osztályának megalakulása után ez természetesen legfontosabb 

célpontjaink egyikévé vált.”
1 

 

Bár egy belső használatra készített elemzés megállapította, hogy a SZER nem hírszerző 

intézmény, hanem „sajátos komplexus tájékoztatási szereppel”,
2
 kifelé mindvégig 

kémszervezetnek minősítették. Ezért betörési akciót szerveztek a SZER bécsi 

szerkesztőségébe, robbantást terveztek és támogatták annak végrehajtását Münchenben, egy 

külsős munkatársat elraboltak és szőnyegbe csavarva hazahoztak.  

A SZER műsorainak hatását azzal igyekezett korlátozni, hogy 1988-ig erős 

zavaróállomásokat működtetett. Hallgatása bűnnek minősült. Perek százaiban volt vád a 

SZER hallgatása. 1979-ben 8 hónapig kutattak egy levélíró után, aki csak annyit írt, hogy 

találkozni akar Münchenben a SZER valamelyik munkatársával. Több mint 3000 személyt 

vizsgáltak felül, hallgattak ki, 500-ról készítettek írásszakértői véleményt. Végül 

bejelentették, hogy további kutatás sem vezethet eredményre. 

További milliókat költöttek a munkatársak beszervezésére. Ekecs Gézát (Cseke László) 

öt
3
, Kovács K. Zoltánt (Zoltán Károly) hat

4
 éven át próbálták beszervezni. Eredménytelenül. 

                                                           
1
 Farkas Vladimir: „Nincs mentség” Interart Studio 304. o. 

2
  ÁBTL- A-2127/25 I. 7 

 
3
 ÁBTL K-1380 

4
 ÁBTL K-2125/69 



 4 

A beszervezés mostani ismereteink szerint négy esetben sikerült. Miután a SZER-rel 

kapcsolatos dokumentumokat 1989-ben részben megsemmisítették, részben pedig mindmáig 

titkosítják, nem tudjuk, hány ügynök dolgozott a SZER megszűnéséig, 1993-ig a müncheni és 

a budapesti szerkesztőségben. Tény, hogy az utolsó napokig az állambiztonság több embere 

dolgozott „támadólagos céllal” (állambiztonsági kifejezés) valamelyik szerkesztőségben. 

Ügynökeikkel naplót vezettettek, így megbízóik pontosan tudták, hogy mikor mi történik a 

SZER-ben. És közben állandóan folyt a „SZER amerikai kémszervezet” propaganda, amely 

nem volt hatástalan mindenekelőtt a budapesti értelmiségi körökben. Haraszti Miklós mondja 

a Fekete Doboznak adott interjújában, hogy még a demokratikus ellenzék tagjai, támogatói 

között is voltak, akik ragaszkodtak ahhoz, hogy egy aláírási akció során a SZER-ben ne 

mondják be a nevüket.
 5

 Ezt nemcsak állásféltésből tették, hanem azért is, mert fogott rajtuk a 

hivatalos propaganda.  Az MSZMP még a választások előtti utolsó hetekben is külpolitikai 

akciót dolgozott ki, hogy nyugati kormányoknál diplomáciai úton, a sajtóban pedig 

befolyásolással dezavuálja a rádiót. Révész Béla talált egy feljegyzést erről, amelyet Dégen 

István késztett a Pol. Biz. Számára: „Vissza lehet nyúlni 56-ig, a SZER Nagy Imre ellenes 

uszításáig” – javasolja. A dátum: 1989. február 21. Azt gondolom, ez az arcátlanság teteje 

volt egy olyan párttól, amely kivégeztette Nagy Imrét. 

 

A SZER 1956-os szerepe 

 

A forradalom napjaiban követte el a SZER legsúlyosabb hibáját, amikor támadta Nagy 

Imre miniszterelnököt. Ennek irodalma van, szorítkozzunk itt csak a legfontosabb 

szempontokra: 

- A SZER elhitte és magáévá tette azt a hivatalos washingtoni kormányvéleményt, hogy 

amennyiben egyik kommunista ország jelét adja annak, hogy meg akar szabadulni a szovjet 

elnyomástól, az Egyesült Államok nem fogja ezt tétlenül nézni. 

- A szerkesztőség tagjai a hidegháborúban edződött antikommunisták voltak. 

- Váratlanul érte őket a forradalom. 

- Nagy Imrében a régi moszkovita kommunistát látták. 

- Elhitték, hogy Nagy Imre hívta be a szovjet csapatokat.  

- Nem mentség, de szempont, hogy itthon sem láttak világosan. A munkástanácsok 

Mindszentyt, Kodály Zoltánt ajánlották miniszterelnöknek. A SZER Mindszenty mellett állt 

ki. 

Azt gondolom, hogy a forradalom a SZER megbocsáthatatlan hibái ellenére sem miatta 

vagy hatására tört ki, és nem miatta végződött úgy, ahogy. 

Viszont rögzítsük, hogy a forradalom után a SZER volt az, amely a leghatározottabban és 

következetesen őrizte a forradalom és Nagy Imre emlékét. Ne tekintsék szerénytelenségnek a 

megjegyzést, hogy ebben még talán nekem is volt szerepem. Számos műsor készítettem a 

témáról, és szerkesztettem a forradalom 30. évfordulója alkalmából 1986-ban az addig 

legátfogóbb rádiós dokumentumműsort. Ezért tüntetett ki az 56-os intézet 1995-ben a Nagy 

Imre-emlékéremmel.  

 

                                                           
5
 Révész Béla kutatásainak eredménye a Fekete Doboz  archívumában. 



 5 

A SZER a rendszerváltás idején 

 

Kissé korábbról kezdeném. A hetvenes években megjelent Magyarországon is – orosz, 

cseh, lengyel példára – a demokratikus ellenzék. Kezdetben mindenekelőtt budapesti 

értelmiségiek terjesztettek egymás között kézírásos szövegeket. Ilyen volt mások mellett a 

„Napló”. Ezek a dokumentumok akkor nem jutottak el hozzánk. A SZER Magyar Osztálya 

arra szorítkozott, hogy tájékoztassa hallgatóit a többi kommunista országban történt ellenzéki 

eseményekről. Így az orosz Sinjavski-, Daniel-perről, az időközben megjelenő cseh és a 

lengyel ellenzék híreiről.  

 A hetvenes évek közepétől kaptunk híreket arról, hogy nálunk is kialakult egy ellenzéki 

csoport, amelynek tagjai a diktatúrában addig példátlan módon, nyíltan fordultak szembe a 

hivatalos politikával, követelték az emberi jogok helsinki egyezményben rögzített betartását. 

Tették ezt nemcsak itthon, de nemzetközi fórumokon is.  

Az én figyelmemet először egy firenzei konferencián történt esemény keltette fel irántuk. 

Nyugati baloldali csoportok szervezték, és részt vett rajta több, kommunista országból 

származó ellenzéki. Köztük az orosz Amalrik, a lengyel Michnik, és ott volt a magyar 

Haraszti Miklós és Vajda Mihály is. Itt hangzott el először Magyarországra visszatérő 

személy szájából nyilvános konferencián, nemzetközi baloldali közönség előtt a kijelentés, 

hogy „a magyar helyzet megítélésénél abból kell kiindulni, hogy 1956-ban Magyarországon 

forradalom volt”.
6
 Haraszti Miklós mondta ezt, és ezzel beírta magát a rendszerváltás 

előkészítőjének történetébe. 

 Ez akkor világszenzáció volt, Haraszti neve bejárta a világsajtót. Emlékszem rá, hogy 

amikor a szerkesztőségi konferencián ezt megemlítettem, a legtöbben osztották 

véleményemet, hogy ez nagy dolog, de azonnal voltak olyanok, akik a magyar kormány 

trükkjének nevezték a dolgot, hogy hirdessék további kölcsönök érdekében a magyar rendszer 

demokratikus voltát. Ez a gyanakvás több szerkesztőben megmaradt még a rendszerváltozást 

jelentő választások után is. 

Ezzel szemben a Kádár-rendszer felismerte – már a SZER előtt, hiszen létéről volt szó –, 

hogy hatalmát hosszú távon elsősorban ez a mozgalom, ennek hazai elterjedése és 

nemzetközivé tétele veszélyezteti. A Szabad Európa Rádió vezetői – mintegy ötéves késéssel 

– ugyancsak erre a megállapításra jutottak. Valamennyi osztálya, így a magyar is, feladatának 

tekintette a demokratikus ellenzék tevékenységének széles körű ismertetését. Így lett a rádió, 

a kis példányszámban megjelenő szamizdat lapok mellett, az ellenzék legfontosabb fóruma 

Kelet-Európában. Naponta több millió ember értesült tevékenységéről a SZER-en keresztül 

azokban az országokban, ahova a rádió sugározta adását.  

A BM több tanulmánya foglalkozik a demokratikus ellenzékkel mint a szocialista rendszer 

legádázabb ellenségével és azzal a szereppel, amelyet eszméi terjesztésében a SZER egyes 

nemzetiségi osztályai vállaltak. Egy Benkei András belügyminiszter aláírását viselő BM 

tanulmány megállapítja, hogy a SZER a legfontosabb és legbefolyásosabb propagandaszerv, 

amelynek politikája alkalmazkodik az időszerű áramlatokhoz. „Elsősorban a különböző 

szocialista országokban »másként gondolkodók« eszméit terjesztik, ismertetik meg a 

szocialista országokban lévő hallgatóikkal. Ezzel segítik elő és támogatják azt a kampányt, 

                                                           
6
 ÁBTL BMTJ III/II 99. o.  



 6 

amely a »belső ellenzék« kialakítására, illetve szélesítésére irányul. (…) Ismereteink szerint 

jelenleg legfőbb feladatuknak tartják, hogy a szocialista országok béli hallgatóikat más 

szocialista országokban lévő „ellenzéki személyek és csoportok” tevékenységéről 

tájékoztassák. (…) A másik, a rendszert aláásni szándékozó legbefolyásosabb propaganda 

módszer a SZER zenés műsorai, amelyek közvetett módon, ravaszul a kapitalista életforma 

felsőbbrendűségét hirdetik.”
7
 

A SZER Magyar Osztálya a napi eseményeket ismertető hírszolgálatában már a hatvanas 

években is rendszeresen tájékoztatott az orosz, lengyel, cseh ellenzéki mozgalmak időszerű 

tevékenységéről. A hetvenes évek közepétől, amikor eljutottak Münchenbe a magyar 

Demokratikus Ellenzék kialakulásának hírei, felvette műsorába a „A holnap hullámhosszán – 

Műsor azoknak, akik másként gondolkodnak” című adást.
8
 Ez ismertette a demokratikus 

mozgalmak tevékenységét az egyes országokban, mindenekelőtt Magyarországon. Később, 

amikor a demokratikus ellenzék rendszeresen tett közzé nyilatkozatokat számos aláíró 

nevével, műsorra került a „Kommentár nélkül” című adás is, amelyben – kommentár nélkül – 

olvastattam fel ezeket.  

Az, hogy a SZER egyes osztályai átvették egymástól a politikai ellenzék tevékenységéről 

szóló híreket – mint Benkei írásából is kiderül – érzékenyen érintette a kommunista országok 

vezetőit. 

     A SZER tevékenységét a rendszerváltás idején a Demokratikus Ellenzékkel folytatott 

kapcsolat határozta meg. Ez 1977-ben kezdődött, amikor Nyugat-Berlinben találkoztam 

Haraszti Miklóssal. A nevét a „Darabbér” című szociográfiai regénye körüli bonyodalmakból 

ismertem. A könyv először Németországban jelent meg Heinrich Böll előszavával, én ezt 

olvastam. A SZER részletesen ismertette a könyvet és a pert.  

Haraszti nagyon határozott, sokszor talán túlságosan is határozott ember benyomását tette 

rám. Pontosan tudta, hogy mit akar. Azt mondta: – Nézd, a SZER-nek az a feladata, hogy 

megtörje a kommunista rendszer tájékoztatási monopóliumát. A mi célunk is ez. A ti 

érdeketek, hogy ehhez anyagot kapjatok tőlünk. A mi érdekünk, hogy tevékenységünket 

minél szélesebb körben ismerje meg a magyar társadalom. Ehhez van szükségünk rátok. 

Nekem kezdettől fogva imponált ez a racionális magatartás. Semmi lila köd, közös érdek. 

A berlini találkozóval hosszú együttműködés kezdődött. Haraszti megbízható partnernek 

bizonyult, hírei pontosak, tárgyilagosak voltak. Amikor egy adásban azt mondtam, hogy 

Demszky Gábort három rendőr verte össze az utcán, éjszaka felhívott, hogy csak ketten 

voltak. Másnap javítottam. 

A Demokratikus Ellenzék tagjai felosztották egymás között a telefonálásokat. Haraszti 

mindenekelőtt a nyugati hírügynökségek tudósítóit tájékoztatta. Ez azért volt fontos, mert a 

SZER belső utasítás szerint csak olyan, Magyarországról származó híreket továbbíthatott, 

amelyeket legalább két, független nyugati forrás megerősített. Engem Harasztin kívül Krassó 

György, Hodosán Róza, Demszky Gábor, Kőszeg Ferenc, Solt Ottilia, Nagy András hívott 

rendszeresen.  

                                                           
7
 ÁBTL BMTJ 9-111/1977 „Tanulmány az ellenséges rádióadókkal való kapcsolattartásról”. 

56–57. o.  
8
  A „másként gondolkodók” kifejezést, amelyet Benkei belügyminiszter is átvett, ez a műsor 

vezette be a magyar szóhasználatban. 



 7 

Engedjenek meg itt egy kis történetet arról, hogyan folytak és milyen eredménnyel ezek a 

telefonálások. 1988. március 15-én hajnalban – mint már évek óta – begyűjtötte a rendőrség a 

demokratikus ellenzék azon tagjait, akik tüntetést szerveztek. Köztük Demszky Gábort is. 

Felesége, Hodosán Róza öt órakor telefonált egy utcai fülkéből a lakásomra Münchenbe, hogy 

„elvitték a Gábort”. Elvégeztem a szükséges telefonokat, és a hétórás hírekben bemondtuk, 

hogy a rendőrség őrizetbe vett 8 ellenzékit, felsoroltuk a nevüket. Hodosán Róza írja a 

könyvében,
9
 hogy 10 perccel hét után azzal csengetett be hozzá a házmesternő, teljesen 

feldúltan, hogy „Rozikám, ezek mindent tudnak. Most mondta be a SZER, hogy hajnalban 

elvitték a Gábort, pedig ezt csak maga tudja meg én, aki beengedte őket”. Feltételezte, hogy 

még a rendőrök között is van ügynöke a SZER-nek, hiszen másképp honnan tudnák?  

Gondolom, Hodosán bólogatott. 

Nagy esemény volt a SZER és a Demokratikus Ellenzék kapcsolatában, hogy Konrád 

György 1987-ben saját hangján szerepelt a műsorban. Három, félórás interjút készítettem vele 

a nemzetközi helyzetről, a magyarországi viszonyokról és a Demokratikus Ellenzékről. Ő 

ezzel áttörte a SZER-rel szembeni hallgatás falát. Később aztán mások is nyilatkoztak a SZER 

mikrofonja előtt névvel, hanggal. Ezt hosszas, a sértődés határát súroló vita előzte meg. Mi 

féltünk, hogy veszélybe sodorjuk őket. Azt gondoltuk, hogy mi a biztonságos nyugaton ne 

legyünk bátrak az ő rovásukra. Sejtettük, amit egyébként Horváth József vezérőrnagy, a BM 

III/III-as csoportfőnöke a rendszerváltás után egy a SZER-nek adott interjújában megerősített, 

hogy „az ellenzék valamelyik tevékenysége akkor vált feltétlenül büntetendővé, ha a SZER 

beszámolt róla”. Másrészt Konrád, Haraszti, Krassó, Demszky – ki udvariasan, ki kemény 

hangon – kikérte magának, hogy mi mondjuk meg, hogy mi jó nekik, mi nem. „Úgy tesztek, 

mint a kommunisták az egész társadalommal, gyerekként kezeltek bennünket, akik nem 

tudják, mit tesznek!” – mondta Haraszti.  – „Vegyétek tudomásul, hogy felnőtt emberek 

vagyunk, amit mondunk, azért vállaljuk a felelőséget és az esetleges következményeket”.  

Más volt a helyzet a független mozgalmak másik vonulatával, a népiekkel. Míg a 

Demokratikus Ellenzék nem titkolta a kapcsolattartást, nyíltan „használta” a SZER-t 

véleményük, tevékenységük terjesztéséhez, a népieknek más volt a taktikája. Ők az MSZMP 

nemzeti érzelmű képviselőin – Pozsgay, Szűrös – keresztül próbálták érvényesíteni 

elképzeléseiket. A hozzájuk fűződő kapcsolat megőrzése érdekében nem vállalták a nyílt 

együttműködést a SZER-rel. Ez azonban nem jelentette, hogy egyrészt nem tartottak 

kapcsolatot velünk, másrészt, hogy nem „használták” ők is a rádió jelentette nyilvánosságot. 

Többször találkozott a SZER munkatársaival Csoóri Sándor, Csengey Dénes, Csurka István. 

Tájékoztattak tevékenységükről, terveikről. A tőlük kapott információkat nyugati 

hírügynökségek jelentéseire hivatkozva közöltük. Később Csoóri kérésére készítettem még a 

rendszerváltás előtt interjút a pótválasztásokon induló MDF-es jelöltekkel, az akkor még 

ismeretlen Debreceni Józseffel, Raffay Ernővel és Roszik Gáborral. Feltehetően ennek is 

szerepe volt abban, hogy mindhármat beválasztották a rendszerváltás előtti parlamentbe. 

Ugyancsak Csoóri kérésére interjúvoltam meg elsőnek a magyar médiában az MDF 

pártelnöknek és miniszterelnök jelöltnek választott Antall Józsefet, akit később többször 

elkísérten választási kőrútjára is. 

Ezt azért tartom fontosnak megemlíteni, mert mindmáig él a feltételezés, hogy „a SZER 

                                                           
9
 Hodosán Róza: Szamizdat történetek. Noran, 2004 



 8 

csak a Demokratikus Ellenzék tagjait támogatta, akik között sok volt a zsidó és 

kádercsemete”. Ma már bizonyítható az Állambiztonsági Szervezetek Történeti Levéltárának 

(ÁBTL) anyaga alapján, hogy ezt a téves hírt az állambiztonság beszervezett ügynökei 

terjesztették a szerkesztőségben és a társadalomban egyaránt. A SZER szerkesztőségében 

ezzel hozzájárultak a belső bomlasztáshoz, a társadalomban pedig fokozták az antiszemita 

érzelmeket. Engem azért bosszant az állambiztonságnak ez a sikeres akciója, mert szakmailag 

kérdőjelezte meg a SZER munkáját. Még szomorúbb, hogy ez a vélemény érződik Borbándi 

Gyula SZER történetéről írt könyvéből is.
10

  Borbándi könyve megírásakor már nem 

dolgozott a SZER-nél, de természetesen lett volna lehetőség arra, hogy pontosan 

informálódjon. 

 A SZER gondosan ügyelt arra, hogy azok a független mozgalmak, amelyek erre igényt 

tartottak, helyet kapjanak a műsorban. Így számos adás hangzott el a katolikus 

bázisközösségek munkájáról. Különös tekintettel Bulányi György személyére, akit a Miklós 

Imre irányított Állami Egyházügyi hivatal éppen úgy üldözött, mint saját egyházának vezetői, 

akikről a rendszerváltás után derült ki, hogy az állambiztonság beszervezett ügynökei voltak. 

De készültek műsorok a Duna Körről, a vízlépcsőt ellenzők tüntetéseiről, a magyar 

békemozgalomról stb. A SZER mutatta be a rendszerváltó választások előtt elsőként az új 

pártokat, kereszténydemokrata, szociáldemokrata, kisgazda pártot és természetesen a két 

rendszerváltó pártot, az SZDSZ-t és az MDF-et. Lehetőséget adtunk az egyes pártoknak, hogy 

félórás műsoridőben maguk mutatkozzanak be saját programmal, műsorvezetővel a SZER 

hullámhosszain. A szerkesztőségben nagy vita előzte meg javaslatomat, hogy az MSZP is 

kapjon a többi pártéhoz hasonló műsoridőt. Végül győzött az érv, hogy a Választási Bizottság 

demokratikus pártnak ismerte el őket, nekik is megadta az indulás jogát, tehát formailag úgy 

kell kezelni őket, mint a többi pártot. 

 A SZER tevékenységének fontos közvetett eredménye volt a rendszerváltás idején, 

hogy hatással volt a magyar média munkájára. A lapok, rádió, tv munkatársai szakmai 

mivoltukban is sértve érezték magukat, hogy át kell engedni fontos, a társadalmat érintő és 

érdeklő témák tárgyalását a SZER-nek, mert még mindig működött a cenzúra. Hála néhány 

szerkesztő és szerkesztőség bátorságának, szakmaszeretetének, ez lassan oldódott. Állandó 

érv volt: a SZER úgyis foglalkozik vele, jobb, ha nem csak az ő verzióját ismeri meg a 

közönség. Ez egyre inkább hatott. 

 Mindent egybevetve azt gondolom, hogy a SZER-nek a rendszerváltás idején is az volt 

a dolga, ami korábban: lehetőségéhez mérten objektívan tájékoztatni hallgatóságát a magyar 

és a világ eseményeiről, arról, amiről a hazai hírforrásoknak hallgatni kellett.   

Egy a SZER Magyar Osztálya 43 éves munkájának tudományos feldolgozása még várat 

magára. Erre addig nincs lehetőség, amíg teljesen fel nem szabadítják az állambiztonság még 

mindig titkosított iratait. Annyit azonban megállapíthatunk, hogy működése idején akkor is 

sikerrel törte át a kommunista diktatúra tájékoztatási monopóliumát, ha közben ejtett hibákat.  

Hölgyeim és uraim, elnézést kérek, hogy egyáltalán nem professzionalista módon átléptem 

a rendelkezésemre bocsátott műsoridőt. 

Köszönöm, hogy meghallgattak.  

   

                                                           
10

 Borbándi Gyula: Magyarok az Angolkertben. Európa 1996 



 9 

 


